پنج‌شنبه 20 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Thursday, 9 May , 2024
جستجو
Close this search box.
افغانستان و بیم و امیدهای سفر نخست‌وزیر پاکستان به ریاض- ایراف

سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان در شرایطی که تنش میان اسلام آباد و کابل جدی است، می‎تواند برای افغانستان تبعات اقتصادی و امنیتی داشته باشد.

به گزارش ایراف؛ روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان و پاکستان در شرایط تنش قرار دارد. در چنین موقعیتی به تازگی شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرده است.
منابع دولت پاکستان هدف سفر شهباز شریف به عربستان را گفتگو با مقامات سعودی برای جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی و صنعتی پاکستان عنوان کرده بودند. طبق خبرها در این سفر توافق شده عربستان سعودی 5 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری کند. بلافاصله پس از این دیدار، خبر قرار گرفتن لشکر زینبیون در لیست گروه‌های تروریستی دولت پاکستان منتشر شده است.

این سفر در شرایطی است که پاکستان روابط اقتصادی سختی با افغانستان به دلیل بستن مرزها و اخراج پناهجوها در پیش گرفته است. دو کشور از نظر اقتصادی وابستگی گسترده‌ای به هم دارند و پاکستان شاهد جایگزین شدن ایران به جای این کشور در روابط اقتصادی با افغانستان است.

روابط افغانستان و پاکستان در دو سال گذشته با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است. نیروهای دو طرف بارها در مرزها درگیر شده‌اند. پاکستان دولت سرپرست افغانستان را به ناتوانی در کنترل گروه‌های تروریستی متهم می‌کند و حکومت سرپرست افغانستان نیز مطرح می‎کند مقامات پاکستانی ناتوانی و سوءمدیریت خویش را به گردن افغانستان می‌اندازند. این شرایط تاثیر مستقیم بر روابط اقتصادی دو کشور نیز داشته است.

یکی از مهم‌ترین ابزار افغانستان علیه اسلام آباد، نیازمندی شدید پاکستان به بازار آسیای میانه است. با شرایط ایجاد شده سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان می‎تواند شرایط اقتصادی و امنیتی را برای حکومت سرپرست افغانستان پیچیده‌تر کند.
چندی قبل یک نشست دوجانبه به هدف گسترش روابط تجاری میان هیات پاکستانی و مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان در کابل برگزار شد. وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست گفته بود که انتظار می‌رود با آمدن هیاتی از پاکستان، تنش‌های به وجود آمده میان کابل و اسلام‌آباد از میان برداشته شود. با این حال به نظر نمی‎رسد این نشست، روابط اقتصادی دو کشور را عادی کرده باشد.

در حقیقت سفر هیئت پاکستانی به ریاض، می‎تواند تبعات اقتصادی و امنیتی جدی برای حکومت سرپرست افغانستان در صورت حمایت جدی‌تر ریاض از پاکستان در برابر افغانستان داشته باشد. البته اطلاعات دقیقی از توافقات نخست وزیر پاکستان با محمد بن سلمان وجود ندارد.

با این حال در شرایط پرتنش پاکستان ممکن است علیه دولت سرپرست افغانستان امتیازاتی را پاکستان از عربستان دریافت کرده باشد.

پیشنهاد می شود: بازی پاکستان در زمین آمریکا

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=13668

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها