دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
کرزی خواستار «تفاهم ملی» برای تحکیم صلح پایدار شد- ایراف

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان در ملاقات با کاردار سفارت ترکیه در کابل خواستار تفاهم ملی برای ایجاد و تحکیم صلح و ثبات پایدار در افغانستان شد.

به گزارش ایراف، رئیس جمهور سابق افغانستان، امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در گفتگو با جنگ اونال، کاردار سفارت ترکیه همچنین خواهان تداوم همکاری ترکیه در موضوعاتی همچون ایجاد زمینه تحصیل و اعطای بورسیه های تحصیلی به دانشجویان افغان شد.

در این دیدار ضمن برشمردن روابط تاریخی دو کشور در خصوص موضوعات افغانستان و منطقه نیز صحبت شد. آقای کرزی در این گفتگوی دوجانبه مطرح کرد که افغانستان خانه مشترک همه شهروندان افغانستان است. در همین رابطه او تفاهم ملی را برای تحکیم صلح و ثبات ضروری خواند.

به باور آگاهان، ترکیه در راستای دیپلماسی توسعه نفوذ خود به دنبال روابط با کشورهایی است که برای آن ها از لحاظ قومی، زبانی، تاریخی جذابیت داشته باشد. در این بین، افغانستان علی رغم فاصله جغرافیایی از این کشور، یکی از کشورهای هدف ترکیه بوده است. به طوری که  اعطای بورسیه های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان افغانستان و ایجاد مدارس افغان-ترک در این راستا صورت گرفته است.

از طرف دیگر، این کشور، در چندین نوبت به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان که شامل زنان نیز بود در خاک ترکیه پرداخته است.

همچنین، کمک های بشردوستانه، آموزش به قاضیان، ماماها، ایجاد مدارس، ساخت پل، حفر چاه از دیگر کمک های ترکیه در طی دو دهه گذشته به افغانستان بوده است. این کمک ها هم از طریق تعاملات دو جانبه و هم از راه همکاری با سازمان ملل و یا ناتو به افغانستان داده شده است.

همچنین پس از روی کار آمدن حکومت طالبان علی رغم اینکه این کشور بخشی از نیروهای ناتو بود، اما رجب طیب اردوغان تمایل خود را برای همکاری با طالبان اعلام کرد. به طوری که ترکیه یکی از متقاضیان کنترل فرودگاه کابل پس سقوط نظام جمهوری بود.

پیشنهاد می شود: اهمیت راهبردی اتصال ریلی افغانستان به ترکیه

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18485

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها