پنج‌شنبه 20 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Thursday, 9 May , 2024
جستجو
Close this search box.
امیرخان متقی: کشورهای منطقه به دنبال روایت تعامل‌محور باشند + فیلم

امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان در آغاز کنفرانس منطقه‌ای کابل که به زبان فارسی آغاز شد، اظهارداشت: امارت اسلامی افغانستان و منطقه می‌توانند از طریق ایجاد روایت تعامل‌محور و سازنده در همه عرصه‌ها، به خلاف روایت تعامل‌گُریز و ناسازگار، جهات تهدیدهای احتمالی را کاهش داده و از فرصت‌های نوین استفاده بهینه نمایند.

وی افزود: افغانستان به حیث کشوری که منازعۀ تحمیلی طولانی را پشت سر گذاشته است و به صلح، امنیت و ثبات دست یافته است، نیازمند نمایندۀ خاص دیگر ملل متحد و ماموریت جدید در موجودیت یوناما نیست، بلکه همین حکومت آماده است و ظرفیت هم دارد تا روی مسائل مشترک و نگرانی‌ها با جهت‌های منطقه‌ای و بین المللی گفتگو نماید.

پس از بیست سال مبارزه برای آزادی و اقامه نظام اسلامی امروز سرنوشت خود را به‌دست خود تعیین می‌کنیم.می‌خواهم واضح بگویم افغانستان مانند هر کشور دیگر نیز مشکلاتی دارد. یک کشوری که نزدیک به نیم قرن آماج تهاجمات و مداخلات خارجی و جنگ‌های داخلی بوده است، نمی‌شود به تمامی مشکلات در مدت زمانِ کوتاه راه حل یافت.

باوجود آن، امارت اسلامی افغانستان مصمم است تا به مشکلاتی که بخش بزرگ آن‌ها میراث گذشته است، راه‌حل جستجو نماید.با استفاده از این فرصت و ابتکار و همچنان از طریق بقیه مکانیزم‌های منطقه‌ای ماننده نشست وزرای خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان و یا «فرمت مسکو» امیدواریم به شکل‌گیری یک اجماع منطقه‌ای موفق شد که در آن منافع همه بازیگران منطقه حفظ گردد.

در چارچوب همچو یک اجماع منطقه‌ای می‌توان زمینه را برای یافتنِ مکانیزم‌های تشویقی برای نیل به توافقات موضوعی که منافع مشترک را تضمین می‌نماید مساعد ساخت.همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند متمرکز بر موارد عمده ذیل باشد:

بررسی راه‌ها تعامل و همکاری منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای

ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه

در این رابطه مطالعه آغاز برگزاری نشست کمیته تماس منطقه ای ب میزبانی کابل+عکس و فیلم پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3416

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها