دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
ویزای بشردوستانه برزیل

در روزهای اخیر، ویدیوی کوتاهی بازنشر شده که در آن یک مهاجر افغانستانی، در مقابل سفارت برزیل قرار دارد و نسبت به عدم پاسخگویی سفارت برزیل معترض است. عده‌ای از مهاجرین افغانستانی در یک سال اخیر برای مهاجرت به برزیل توانسته‌اند ویزای بشردوستانه برزیل را در سفارت‌خانه‌های برزیل در تهران و اسلام‌آباد کسب کنند.

ویزای بشردوستانه برزیل یک برنامه مهاجرتی است که به افرادی که از کشورهایی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدی مهاجرت کرده‌اند، امکان می‌دهد تا به مدت معینی در برزیل اقامت کنند و به طور موقت حق کار داشته باشند. این برنامه به دنبال ارائه حمایت به مهاجران در مواجهه با وضعیت‌های ناپایدار در کشورهایشان است.

با تصویب فرمان شماره 24 مورخ 3 سپتامبر 2021 دولت برزیل (12 شهریور 1400؛ یعنی یک ماه پس از روی کار آمدن طالبان)، این کشور به اتباع افغان‌ ‌که در افغانستان مصونیت ندارند، اجازه می‌دهد تا به این کشور پناهنده شوند. به گفته دولت برزیل این تصمیم بر اساس ارزش‌های بشردوستانه و به‌دلیل وضعیت سیاسی به وجود آمده در افغانستان اتخاذ شده است.

دولت برزیل می‌گوید ویزای بشردوستانه برزیل مخصوص افرادی است که به دلیل اتفاقات سیاسی پس از 15 اگست سال 2021 (24 مرداد 1400) در افغانستان در معرض تهدید جدی قرار گرفته‌اند.

این قوانین جدید از 2 اکتبر سال 2023 (10 مهر 1402) لازم الاجرا شده بود و بنابر این است که تا 31 دسامبر 2024 یعنی پایان سال 2024، (دی‌ماه 1403)) معتبر باشد. ویزای موقت 180 روز اعتبار خواهد داشت، در حالی که مجوز اقامت برای افغان‌ها دو سال اعتبار خواهد داشت. همچنین در این میان امکان اعطای اقامت نامحدود نیز وجود دارد.

برخی از مهاجرین به دو نکته توجه کافی ندارند؛ یکی هزینه‌های سفر است که برخی گمان می‌کنند این هزینه‌ها برعهده دولت برزیل است. هرچند دولت برزیل ویزای بشردوستانه را به صورت رایگان صادر می‌کند اما مسئولیت تمامی هزینه‌ها مانند بلیط هواپیما تا برزیل، کرایه خانه، تهیه غذا و تقبل سایر هزینه‌های اقامت در این کشور به عهده خود مهاجرین است.

نکته دوم در خصوص تعداد ویزاهای صادر شده است. سفارت برزیل در تهران پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل حجم بالای پرونده‌ها و زمان لازم برای رسیدگی به آن موقتاً صدور ویزا متوقف شده است. دولت برزیل نیز از همان ابتدا مشخص کرده بود که صدور ویزا بستگی به ظرفیت پناه‌گاه‌ها در برزیل دارد که باید سازمان‌های غیردولتی در آن مشارکت داشته باشند. به نظر می‌رسد حالا مدتی است که این ظرفیت بسیار محدود شده است.

ایراف در تلاش بود تا با ارتباط با سفارت برزیل در تهران جزئیات بیشتری از این موضوع را در گزارش مطرح کند اما سفارت برزیل پاسخگوی تماس‌های مکرر خبرنگاران ما نبود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18441

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها