پنج‌شنبه 20 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Thursday, 9 May , 2024
جستجو
Close this search box.
ایران فرصتی برای رشد استعدادهای ورزشی افغانستان

تیم ملی فوتسال افغانستان در حالی اولین تجربه حضور در بین 8 تیم برتر آسیایی را تجربه کرد که در ترکیب خود از بازیکنان مهاجر در ایران و نیز دو مربی باتجربه ایرانی بهره می‌برد.

موضوع حضور ورزشکاران مهاجر افغانستانی در قالب تیم‌های ملی این کشور در آوردگاه‌های بین‌المللی، سابقه‌ای طولانی دارد و منحصر به یک رشته ورزشی خاص نیست. به طور مثال محسن رضایی، تکواندوکار افغانستانی که در ایران به دنیا آمده و بزرگ شده است، اولین و تنها مدال طلای آسیایی را در سال 1400 برای افغانستان در این رشته ورزشی به ارمغان آورد.

دلیل درخشش مهاجران در رشته‌های ورزشی مختلف در قامت بازیکن تیم ملی افغانستان، شرایط مطلوب پیشرفت آنان در ایران است. بسیاری از جوانان و نوجوانان افغانستانی، با درخشش در رده‌های محلی و پایه، جذب تیم‌های باشگاهی شده و مسیر حرفه‌ای خود را پی می‌گیرند. هرچند در برخی موارد مانند عضویت مهاجران در تیم‌های باشگاهی فوتبال محدودیت‌هایی وجود داشت که در ماه‌های اخیر برطرف شده است.

در واقع جایگاه فعلی فوتسال افغانستان، مرهون شرایطی است که بازیکنان این تیم در ایران تجربه کرده‌اند. فیروز مشعوف، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان پیشتر به این نکته اشاره کرده و در مصاحبه با رسانه‌ها، تاثیر حضور ورزشکاران مهاجر افغانستانی مقیم ایران بر فوتسال و فوتبال افغانستان را مهم بر شمرده و گفته بود: «بدون شک فوتسال ما به گونه‌ای متاثر از فوتسال ایران است.»

هم‌اکنون در تیم فوتسال افغانستان، بازیکنانی دیده می‌شوند که در حال حاضر در لیگ برتر فوتسال ایران توپ می‌زنند و یا سابقه بازی داشته‌اند. فرزاد محمدی، عبدالغفار صادقی و اکبر کاظمی با سابقه بازی در فرش‌آرا مشهد، حمید حسینی و  بهمن گرگیج بازیکنان تیم فرش‌آرا مشهد، سیدحسین موسوی بازیکن ایرالکو اراک و رضا حسین‌پور با سابقه بازی در آناصنعت قم از این دسته‌اند.

از طرفی، مشکلات اقتصادی افغانستان و همچنین نبود بسترهای مناسب از جمله زیرساخت‌های ورزشی در این کشور، مجالی برای رشد استعدادهای ورزشی در افغانستان نمی‌گذارد و طبیعتاً این خلأ با مهاجران افغانستانی در ایران پر می‌شود. علاوه بر این، محدودیت‌هایی که شامل زنان و دختران می‌شود احتمالاً حتی رویاپردازی در مورد حضور در محافل ورزشی را از دختران افغانستان سلب می‌کند چه رسد به شرکت در سطح یک و مسابقات بین‌المللی. در چنین شرایطی، ایران موقعیت مناسبی برای رشد استعدادهای ورزشی در میان دختران افغانستانی است.

گفتنی است که تیم ملی فوتسال افغانستان در چارچوب جام ملت‌های آسیا با سرمربی‌گری مجید مرتضایی از مربیان مشهور ایرانی و با در اختیار داشتن چندین بازیکن مهاجر که اغلب در مشهد سکونت دارند از جمله محمدجواد صفری، مهران غلامی و مهدی نوروزی، توانست تاریخ‌سازی کند و برای اولین بار در جمع هشت تیم برتر آسیا قرار بگیرد. این تیم چهارشنبه در یک بازی نزدیک و نفس‌گیر 2 بر 1 نتیجه را به تاجیکستان واگذار کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در این رابطه مطالعه جام ملت های فوتسال آسیا؛ تساوی افغانستان برابر کویت پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15631

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها