دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
2.2 میلیارد دلار حجم تجارت ایران و افغانستان در سال 1402- ایراف

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان گفت: ایران یک منطقه آزاد را در بندر چابهار اختصاص داده که سهولت‌های زیادی را در بخش مصونیت اقلام تاجران افغان در این بندر ایجاد کرده است.

به گزارش ایراف، عبدالسلام جواد آخند‌زاده، سخنگوی وزارت و صنعت و تجارت دولت طالبان در مصاحبه با ایرنا از بهبود روابط اقتصادی و افزایش تجارت میان افغانستان و ایران طی دو سال اخیر خبر داد.

آخند‌زاده اظهار داشت: بندر چابهار یکی از بنادر مهم تجاری و ترانزیتی برای افغانستان است و ما توانستیم با سهولت‌های ایجاد شده، مانند فراهم ساختن زمین و منطقه آزاد از سوی ایران برای تاجران افغان، به منظور مصون بودن اموال تجاری در این بندر، استفاده‌ای بهینه کنیم.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، بندر چابهار را برای تجارت و ترانزیت برای افغانستان حیاتی خواند‌ و افزود: در حال حاضر بیشترین وادرات و صادرات افغانستان از این بندر و همچنین بندرعباس صورت می‌گیرد.

آخند‌زاده در ادامه به گسترش تجارت و ترانزیت میان ایران و افغانستان طی دو سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: تجارت افغانستان با ایران در سال 1402 مجموعاً به ارزش ۲ میلیارد ‌و ۲۵ میلیون دلار می‌رسد که از این میان ۳۳ میلیون صادرات و ۱ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار نیز واردات بوده است.

بر اساس گفته‌های وی، اکثر اقلام صادراتی عمده افغانستان به ایران، پنبه، شمش سرب، کنجد، تار نخی، کشمش و ماش بوده است و به همین ترتیب اقلام وارداتی شامل بنزین، گاز مایع، سیمان، برق و مواد خام صنعتی است.

پس از سفر ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان به ایران در سال گذشته به منظور گسترش روابط تجارتی میان دو کشور و امضای تفاهم‌نامه‌ها، تجارت میان افغانستان و ایران رونق بیشتر یافته است.

پیشنهاد می شود: اختصاص منطقه آزاد برای بازرگانان افغان در بندر چابهار

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15479

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها