دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
افزایش نقل و انتقال کالا از مسیرهای ریلی افغانستان

اداره خط‌آهن افغانستان اعلام کرده ازبکستان می‌خواهد با کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ خدمات ریلی، حجم نقل و انتقال از طریق خط‌آهن افغانستان را افزایش دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری ایراف، بخت الرحمان شرافت، رئیس این اداره با حکمت‌الله رحمت اف، معاون اداره راه آهن ازبکستان دیدار کرد.

در این دیدار اعلام شد ازبکستان در نظر دارد با کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ خدمات ریلی، حجم نقل و انتقال را از طریق خط آهن افغانستان افزایش دهد.

همچنین ازبکستان در این دیدار برای ساخت محل نگهداری اقلام سریع الفساد افغانستان در مسیر خط آهن حیرتان-مزارشریف با اداره راه‌آهن افغانستان توافقی داشته است. در ادامه در این دیدار تاکید بر اجرای پروژه‌های بزرگ مانند پروژه خط آهن ترانس افغان شده است. این پروژه بین افغانستان، ازبکستان و پاکستان، آسیای مرکزی را به بنادر پاکستان متصل می‌کند.

در اواخر اسفند سال گذشته نیز بختیار سعیداف، وزیر خارجه ازبکستان دیداری با مقامات ارشد حکومت سرپرست افغانستان داشت و درباره گسترش روابط در بخش‌های مختلف دو کشور در این دیدارها تاکید شد.

حکومت سرپرست سعی دارد بر روی خط ریلی خود سرمایه‌گذاری ویژه کند. حتی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان ادعا کرده انتقال اموال تاجران افغان از طریق خط آهن افزایش یافته و از کشورهایی که خط ریلی آنها به افغانستان وصل است خواستار کاهش بیشتر قیمت انتقالات هستیم.

برخی کارشناسان اقتصادی افغانستان نیز خط‌آهن را ارزان‌ترین وسیله ترانزیت برای انتقال اموال تاجران می‌دانند و مطرح می‌کنند استفاده از خط‌آهن می‌تواند در رشد کشور موثر باشد.

این در حالی است که چند روز قبل قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات به طول ۴۷ کیلومتر به ارزش ۵۳ میلیون دلار میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ به امضا رسیده است. با تکمیل این فاز، پروژه اتصال منطقه‌ای هرات به راه‌آهن ایران و بنادر این کشور تکمیل خواهد شد که همچنین زمینه افزایش سطح انتقال اموال تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی را نیز فراهم می‌کند.

پیشنهاد می شود:عزم ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و انرژی افغانستان

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=12061

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها