پنج‌شنبه 20 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Thursday, 9 May , 2024
جستجو
Close this search box.
سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به دوحه و اسلام آباد با موضوع افغانستان- ایراف

 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که جان بس، معاون وزارت امور خارجه آمریکا و سفیر سابق این کشور در افغانستان برای گفت و‌گو در مورد مسائل افغانستان به اسلام آباد و دوحه سفر می کند.

به گزارش ایراف، این سفر که از هفتم تا یازدهم اردیبهشت را در بر می‌گیرد، قرار است پیرامون مسائل افغانستان ازجمله حمایت از این کشور و منافع مشترک امنیتی در منطقه با مقامات مختلف در دوحه صحبت شود.

همچنین در اعلامیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده که معاون وزیر خارجه آمریکا قرار است در اسلام آباد در مورد مسائل منطقه ای و دو جانبه به عنوان همکاری های آمریکا و پاکستان گفت و گو کند.

این سفر درحالی صورت می گیرد که به نظر می رسد امریکا به دنبال تامین اهداف منطقه ای خود در نشست سوم دوحه که قرار است  در آینده برگزار شود، است.

چنانچه که پیش از این نیز توماس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان نیز در سفر خود به منطقه با مقام های هندی و امارات متحده عربی نیز دیدار داشته است.

پیش از این نیز سازمان ملل متحد دو نشست پیرامون مسائل افغانستان در دوحه برگزار کرده بود که به گفته تحلیلگران این نشست ها به نام افغانستان و به کام ایالات متحده بوده است.

درواقع، امریکا با حضور در این نشست به دنبال تامین منافع خود در منطقه است. 

خروج این کشور از افغانستان و تحولات منطقه خاورمیانه باتوجه به انتخابات پیش رو ریاست جمهوری در این کشور منجر به آن شده که توجه ایالات متحده به نشست دوحه بیشتر شود و در تلاش هستند که گرداننده اصلی این دور نشست ها باشند.

از طرف دیگر، به گفته تحلیلگران امریکا به دنبال آن است که در نشست دوحه با گرفتن امتیازاتی از سوی حکومت سرپرست از طریق تعیین نماینده ویژه که در نشست دور دوم بر آن تاکید شد، جای پای خود را در افغانستان محکم کنند.

اما علاوه بر آمریکا کشورهای منطقه نیز به دنبال تامین اهداف و منافع خود در افغانستان از طریق نشست دوحه هستند.

از طرف دیگر ، این تلاش ها درحالی از سوی ایالات متحده صورت می گیرد که انتقادهایی به نشست دوحه از عدم حضور طالبان وجود دارد.

در همین راستا، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در دیدار خود با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفته بود که ضمن اینکه مهم است سازمان ملل درباره نشست دوحه با افغانستان به نتیجه برسد، تاکید کرد که توافق افغانستان برای حضور در نشست های بین المللی مهم است.

این درحالی است که حکومت سرپرست به برگزاری نشست دور دوم دوحه انتقاد کرده بود.

محمد نعیم، نماینده طالبان در دوحه،  گفته بود  که عدم پذیرش شرط های حکومت سرپرست  از جمله گفت‌وگوی رودرو با دبیرکل سازمان ملل و اینکه «تنها نمایندگی رسمی» از جانب افغانستان باشند، از دلایل عمده عدم شرکت حکومت سرپرست  در نشست دوحه است.

پیشنهاد می شود: حزب‌ التحریر: امریکا و پاکستان برای نابودی افغانستان متحد شده‌اند

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها