دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
تجارت یک میلیارد دلاری قاچاق سوخت بین ایران و پاکستان

به گزارش ایراف، در گزارش 44 صفحه ای درز شده به رسانه‌ها که اخیرا از سوی نهادهای امنیتی پاکستان به وزارت کشور ارسال شده آمده است که سال گذشته 1.2 میلیارد دلار بنزین و گازوییل از ایران به پاکستان قاچاق شده است.

این مقدار سوخت مورد نیاز برای 14 درصد خودروهای مردم پاکستان را تامین می‌کند.

در این گزارش آمده است که خزانه دولت پاکستان از این مقدار قاچاق 820 میلیون دلار ضرر کرده است البته هرچند ماهیت این ضرر بیان نشده، اما احتمالا تخمین هایی از مالیات و عوارض از دست رفته همراه با خسارات وارده به جایگاه های سوخت سراسر این کشور است.

در اطلاعات جدید در گزارش نهادهای امنیتی پاکستان آمده است که هر روز دو هزار خودروی وانت، بشکه های سوخت ایرانی را از خاک ایران به پاکستان منتقل می کنند.

علت اصلی روی آوردن مردم بلوچ به قاچاق سوخت نبود شغل و بیکاری در ایالت بلوچستان عنوان شده است.

در بلوچستان پاکستان از هر 4 نفر سه نفر زیر خط فقر زندگی می کنند.

گفته می شود از جمعیت 14 میلیونی بلوچستان پاکستان 2.4 میلیون نفر برای امرار و معاش به تجارت غیرمجاز سوخت و کالا در مرزهای مشترک وابسته هستند.

براساس این گزارش بسیاری از مسئولان محلی در ایالت بلوچستان و همچنین پلیس در امر قاچاق سوخت ایرانی با قاچاقچیان همکاری می کنند.

مقامات محلی بلوچستان پاکستان قبلا هشدار داده‌اند که سختگیری دولت مرکزی پاکستان بر تجارت غیرقانونی سوخت ایران باعث خواهد شد تا مردم محلی مرزنشین بلوچ برای امرار و معاش به قاچاق مواد مخدر و دیگر جرائم روی آورند.

درباره ی هفت فروند شاور حامل سوخت قاچاق در سواحل مکران توقیف شدند بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها