دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان برای پیگیری خط لوله صلح- ایراف

به گزارش خبرگزاری ایراف، رسانه های پاکستانی از جمله شبکه جیو و آج اعلام کردند: سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور ایران 22 آوریل به اسلام آباد سفر خواهد کرد. گفته میشود دستور کار اصلی این سفر توسعه همکاری های اقتصادی از جمله آغاز احداث خط لوله صلح و اجرای توافقات امنیتی میان دو کشور است.

دولت پاکستان قصد دارد قبل از این سفر زمینه برای احداث خط لوله گاز از نقطه صفر مرزی تا بندر گوادر را فراهم کند. در این راستا اداره کل انرژی دولت فدرال پاکستان پس از اینکه وزارت دارایی این کشور نتوانست اعتبار این پروژه را از محل برنامه توسعه زیرساخت های گازی فراهم کند در پی تامین مالی این پروژه از محل برنامه توسعه بخش عمومی است.

از سوی دیگر مناقصه اعتبار سنجی این پروژه نیز صادر شده است. منابع دولتی پاکستان قبلا به نقل از مقامات ایرانی گفته بود اگر اسلام آباد تا پایان 2024 طرح احداث خط لوله گاز را آغاز نکند ایران 18 میلیارد دلار جریمه را طبق مفاد توافقنامه مطالبه خواهد کرد.

طبق توافقنامه پاکستان خواهد توانست ظرف 25 سال آینده هر روز 750 میلیون مکعب فوت گاز طبیعی دریافت کند.مقامات پاکستان اخیرا با اعلام عزم خود برای احداث خط لوله گاز صلح، عملیاتی شدن این طرح برای دریافت سوخت نسبتا ارزان را در مقابل واردات گاز مایع بسیار حیاتی خوانده اند.

لازم بذکر است که آمریکا با دخالت در امور داخلی پاکستان فشارهای گسترده ای را برای ممانعت از پیوند اقتصادی دو کشور بویژه در حوزه زیرساختهای انرژی به اسلام آباد وارد کرده است.

پیشنهاد می شود:تلاش پاکستان برای اجرای خط لوله گاز صلح علیرغم تهدید آمریکا

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=13164

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها