دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
اجرای خط لوله گاز صلح

 با حکم شهباز شریف؛ نخست وزیر پاکستان بزودی “کمیسیون بین وزارتی” با هدف نظارت بر تکمیل پروژه “خط لوله صلح” برای انتقال گاز جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و هند تشکیل خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری ایراف، بر اساس دستور نخست وزیر پاکستان، عملیات ساخت خط لوله گاز از نقطه صفر مرزی ایران پاکستان تا بندر گوادر به طول 80 کیلومتر بزودی آغاز می شود.

وزارت نفت پاکستان قبلا اعلام کرده بود که این پروژه توسط شرکت دولتی گاز ISGS پاکستان به اجرا گذاشته می شود و تامین مالی آن نیز به صورت درآمدهای حاصل از توسعه زیرساخت های گازی انجام خواهد شد.

لازم بذکر است که پاکستان با بحران گاز روبروست و هر سال در فصل سرما فشار گاز خانگی و کارخانه ها در این کشور به شدت افت می کند.از سوی دیگر قیمت گاز خانگی و صنایع در پاکستان در یک سال گذشته 600 درصد افزایش یافته است.

 

وزیر نفت پاکستان: گاز ایران برای اقتصاد ما ضروری است

وزیر نفت پاکستان اعلام کرد وضعیت بحران انرژی در پاکستان به گونه ای است که نیاز مبرم به گاز ایران داریم.

مصدق ملک در گفتگو با شبکه تلویزیونی “جیو” گفت: در آینده نزدیک با مقامات آمریکا درباره پروژه خط گاز از ایران به پاکستان گفت‌وگو خواهم کرد.

پاکستان بارها اعلام کرده که تهدیدهای آمریکا باعث عدم احداث این خط گازی بین دو کشور شده است. امتناع دولت پاکستان از اجرای سریعتر پروژه خط لوله صلح میان ایران پاکستان و هندوستان موجب خسارات گسترده اقتصادی، نارضایتی شدید مردم بخاطر کمبود گاز مصرفی در بخش خانگی و صنایع این کشور به دلیل عدم دسترسی به منابع انرژی شده است.

 

تهدید آمریکا علیه پاکستان به خاطر خط لوله صلح

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران نسبت به هر نوع تلاش برای احداث خط لوله از ایران به پاکستان هشدار داد و گفت: ما به همه نسبت به تجارت با ایران هشدارهای لازم را داده ایم.

متیو میلر خاطرنشان کرد: آمریکا از خط لوله گاز ایران به پاکستان حمایت نخواهد کرد. ما همیشه به همه گفته ایم که کسانی که می‌خواهند با ایران رابطه تجاری برقرار کنند با تهدید تحریم های ما روبرو خواهند شد به همین دلیل به همه می‌گوییم که نسبت به هر نوع اقدام با ایران احتیاط کنند.

علیرغم تهدیدات مکرر آمریکا، اما دولت پاکستان اعلام کرد به زودی احداث خط لوله گاز از نقطه صفر مرزی با ایران تا بندر گوادر به طول 81 کیلومتر آغاز خواهد کرد.

مسئولان بلندپایه پاکستان گفته اند که این خط هیچ ارتباطی با خط صلح بین دو کشور ندارد.

پاکستان در نظر دارد در مرحله بعد از بندر گوادر تا ایالت سند این کشور خط لوله گاز احداث کند اقدامی که می تواند زمینه را برای صادرات گاز از ایران به پاکستان طبق توافقنامه خط لوله گاز صلح فراهم کند.

خط لولهٔ صلح نام خط لولهٔ گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که براساس تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد. این مسیر اقتصادی‌ترین روش تأمین انرژی شبه‌ قارهٔ هند می‌باشد.

صادرات گاز به پاکستان و پس از آن به هند با عنوان خط لوله صلح بیش از سه‌دهه است که بین ایران و پاکستان مطرح بوده و درگیر بدعهدی‌های پاکستانی‌ها شده، آنطور که کارشناسان می‌گویند دولت پاکستان اجرای این طرح را همسو با طرح تاپی پیش می‌برد.

ایده احداث خط لوله صلح در سال ۱۹۹۰ مطرح و قرار شد این خط لوله گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل کند که پیام‌آور صلح و دوستی در شبه قاره باشد. بر اساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله ۲۷۰۰ کیلومتری، گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند.

قرار است ۱۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۱۰۰۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث شود.

طبق طرح اولیه قرار بود روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود. از این مقدار، ۹۰ میلیون مترمکعب برای هند و ۶۰ میلیون مترمکعب برای پاکستان در نظر گرفته شده بود که البته این ایده عملی نشد.

هند با بهانه‌هایی درباره امنیت و قیمت معاهده، نسبت به آن سرد شده و از تعهد سه‌جانبه کناره‌گیری کرد. بعد از آن در سپتامبر ۲۰۱۲، عملیات اجرایی معاهده آغاز شده و رؤسای جمهور وقت ایران و پاکستان توافق کردند که در این زمینه همکاری داشته باشند. بر اساس این همکاری، پیش‌بینی شده بود که پاکستان نیز خط لوله خود را طی ۲۲ ماه تا مرز ایران بکشد.

این طرح نه تنها از جاحتمال آغاز پروژه نیروگاه ۵۵ مگاوات برق گازی در بلخ نبهٔ تأمین انرژی برای شبه‌قارهٔ هند دارد، بلکه به عنوان یک عامل کاهش تنش در روابط میان هند و پاکستان نیز به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۵ ایران به دلیل کوتاهی پاکستان از اجرای کار درخواست خسارت که مبلغی ۱۸ میلیارد دلاری خود را به دادگاه بین‌المللی ببرد اما با دادن فرصتی دیگر در سال ۲۰۱۹ قرار شد پاکستان خط لوله خود را تا پایان مارس سال ۲۰۲۴ تکمیل کند.

پیشنهاد می شود: احتمال آغاز پروژه نیروگاه ۵۵ مگاوات برق گازی در بلخ 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11475

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها