دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
مکانیزم سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین- امکان‌سنجی همکاری‌ کابل، پکن و اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم- ایراف

روزنامه پاکستان تودی، در گزارشی  نوشته است که سه کشور پاکستان، افغانستان و چین می توانند با سازوکارهای سه جانبه مبارزه با تروریسم بر تهدیدهای تروریستی در منطقه غلبه کنند.

به گزارش ایراف، این روزنامه پاکستانی مطرح کرده است که این سازوکار با درنظرداشت مشترکات اطلاعاتی، هماهنگی های مرزی و افزایش ظرفیت مقام های امنیتی سه کشور مطرح شده است.

این گزارش می گوید که در بین مناطقی که با چالش های امنیتی مداوم رو به رو هستند، مشارکت پاکستان، چین و افغانستان به عنوان یک فرصت محوری برای همکاری با یکدیگر در جهت نابودکردن تروریسم از منطقه است.

از آنجایی که پاکستان و افغانستان، با تروریسم به عنوان یک چالش بزرگ رو به رو هستند، چین می تواند به هردو کشور برای مبارزه با این تهدید کمک کند. از طرف دیگر، باوجود یکسری سوءتفاهم ها  بین افغانستان و پاکستان، پکن می تواند به عنوان یک میانجی بین دو کشور عمل کند.

گزارش همچنین می افزاید که اهمیت استراتژیک پاکستان، چین و افغانستان برای مبارزه با تروریسم قابل اغراق نیست. هریک از این کشورها چالش های خود را دارند، اما آنها یک هدف مشترک دارند و آن تضمین صلح و ثبات در منطقه است.

پاکستان تودی در این گزارش ضمن برشمردن مشکلات امنیتی هریک از این کشورها می افزاید که اشتراک گذاری اطلاعات، مدیریت و امنیت مرزی و ظرفیت سازی و انتقال فناوری منطق مکانیزم سه جانبه را تشکیل می دهد.

سپس در ادامه می گوید که این مسیر خالی از چالش نخواهد بود. تنش ها و بی اعتمادی تاریخی یکی از چالش های این مکانیزم سه جانبه خواهد بود. تنش ها و بی اعتمادی تاریخی بین پاکستان و افغانستان و همچنین پویایی های پیچیده ژئوپلتیکی می تواند در اجرایی شدن موثر یک مکانیسم سه جانبه مانع ایجاد کند. در همین رابطه، برای حل این چالش، گفتگوهای دیپلماتیک و اقدامات در جهت اعتمادسازی برای رفع نگرانی های دوجانبه و تقویت همکاری های بیشتر ضروری است.

از طرف دیگر، ایجاد تعهد سیاسی و حمایت های نهادی را در اجرایی شدن این همکاری ها مهم می داند.

این رسانه پاکستانی در نهایت می افزاید که ایجاد یک مکانیزم سه جانبه بین این سه کشور خالی از چالش نیست، اما ضرورت چنین همکاری واضح است. این سه کشور به وسیله قدرت و منابع جمعی خود می توانند امنیت و ثبات منطقه ای را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

اشتراک گذاری اطلاعات، عملیات های هماهنگ و ظرفیت سازی می تواند به عنوان یک بازدارنده قوی در برابر گروه های تروریستی که در پی استفاده از آسیب پذیری منطقه هستند، عمل کنند.

این طرح در حالی مطرح می شود که منطقه از پیامدهای ناشی از تروریسم درحال آسیب پذیری است. پاکستان و افغانستان در هفته های اخیر شاهد حملات انتحاری مختلف بوده‌اند. شهروندان چینی حاضر در پاکستان نیز همواره مورد هدف گروه های تروریستی قرار می گیرند.

پیشنهاد می شود: تأکید چین و پاکستان بر ضرورت حفظ صلح و آرامش در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17475

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها