دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
پایگاه اصلی داعش در افغانستان است

انستیتوی آمریکایی صلح ادعا کرده پایگاه اصلی شاخه خراسان داعش در افغانستان است. این در حالی است که حکومت سرپرست افغانستان می‌گوید مرکز فرماندهی داعش در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد.

به گزارش ایراف، انستیتوی آمریکایی صلح، با نشر گزارش تازه‌ای به نقل از اسفندیار میر؛ کارشناس ارشد این انستیتو اعلام کرد که پایگاه اصلی شاخه خراسان داعش در افغانستان است.

اسفندیار میر؛ کارشناس ارشد انستیتوی صلح ایالات متحده گفته که شاخه خراسان داعش با حمله به حومه مسکو، خواست به جهان نشان دهد که توانایی «ضربه‌زدن به هر نقطه‌ از جهان» را دارد.

به گفته میر، هدف حمله اخیر داعش در حومه مسکو، «تقویت ظرفیت رو‌به رشد این گروه برای ایجاد وحشت فراتر از قلمرویی بود که حضور دارد.»

وی افزود: «داعش خراسان، شاخه افغانستانی این گروه در خاورمیانه است که اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ ظهور کرد و از آن زمان تاکنون در منطقه فعال بوده و در آن‌جا جنگیده است.»

به گفته میر، آمریکا هنگام حضور نیروهایش در افغانستان می‌دانست که شاخه خراسان داعش بر آنان حمله می‌کند و سرانجام این حمله در فرودگاه کابل انجام شد.

او تاکید کرده که شاخه خراسان داعش «به‌شدت پایدار» بوده و پس از حمله‌ بر کشورهای منطقه، اکنون به بخش‌هایی از اروپا نیز رسیده است.

بربنیاد این گزارش، رقابت شاخه خراسان داعش با طالبان انگیزه «برتری‌جویی» دارد و این گروه می‌خواهد نشان دهد که «جسورترین گروه تروریستی در منطقه و پیشاهنگ جهاد در جهان است.»

این کارشناس ارشد انستیتوی آمریکایی صلح دلیل حمله داعش بر حومه مسکو را حمایت روسیه از دولت سوریه عنوان کرده است.

حمله مرگبار شاخه‌ خراسان داعش بر یک کنسرت در حومه مسکو، نگرانی‌های جدی را در جهان به میان آورده است.

بسیاری از قانون‌گذاران در آمریکا و مقام‌های برخی از کشورهای همسایه از تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال، پیشتر مارک کوانتوک؛ جنرال بازنشسته ارتش آمریکا نسبت به تمایل داعش برای حمله به ایالات متحده هشدار داد و گفت این کشور همچنان هدف شماره یک داعش است.

او افزود: «داعش ثابت کرده که دشمن بسیار صبوری است.»

کوانتوک همچنین انتقاد کرده که دامنه توجه امریکا نسبت به داعش به طور چشمگیری کم است، اما هماهنگی میان آژانس‌های گشت‌ مرزی، اداره تحقیقات فدرال، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی آمریکا در بالاترین حد خود قرار دارد.

پیشتر ژنرال اریک کوریلا؛ فرمانده سنتکام نیز گفته بود که اگرچه حکومت سرپرست افغانستان در سال ۲۰۲۳ رهبران کلیدی داعش را هدف قرار داده، اما توانایی حفظ فشار و کنترل بر این گروه را ندارد. به گفته این مقام امریکایی، این وضعیت امکان احیای شاخه خراسان داعش را فراهم کرده است.

ژنرال کوریلا هشدار داده است که داعش می‌تواند «تا شش ماه دیگر بدون هیچ هشداری به منافع آمریکا و غرب حمله کند.»

در همین حال، در تازه‌ترین مورد، جنرال فرانک مک‌کنزی؛ رییس پیشین فرماندهی مرکزی امریکا هشدار داده است که شاخه خراسان داعش به‌شدت می‌خواهد ایالات متحده را هدف قرار دهد.

حکومت سرپرست افغانستان اما به‌طور مکرر اعلام کرده که داعش را در کشور سرکوب کرده‌ است و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه نیست.

پیشنهاد می شود:سرکرده داعش در افغانستان حضور ندارد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11930

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها