دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
پاکستان بار دیگر خواستار مهار «تی‌تی‌پی» توسط طالبان

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود بار دیگر از افغانستان خواست که اقدامات لازم را برای مهار تحریک طالبان پاکستانی انجام دهد.

به گزارش ایراف، دولت پاکستان بار دیگر از آنچه تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان متوجه این کشور خواند، ابراز نگرانی کرد.

ممتاز زهرا بلوچ در نشست خبری هفتگی خود به رسانه ها گفت که پاکستان از اشخاص و سازمان هایی که در افغانستان علیه پاکستان عملیات انجام می دهند نگرانی دارد.

دو روز پیش نیز احمد چودری، سخنگوی ارتش پاکستان در یک نشست خبری ادعا کرد که تی تی پی حملات خود را از خاک افغانستان علیه پاکستان انجام می دهد.

او همچنین مدعی شد که حکومت سرپرست افغانستان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه پایبند نیست.

طبق توافقنامه 2020 دوحه، طالبان متعهد شده‌اند که اجازه فعالیت هیچ گروه تروریستی از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را ندهید.

این ادعاها در حالی تکرار می شود که همچنان یکی از خواست های جدی دولت اسلام آباد از حکومت سرپرست افغانستان طی دو و نیم سال گذشته، مهار طالبان پاکستانی بوده است، مطالبه ای که هربار از سوی دولت افغانستان بی اساس عنوان می شود. همچنین این درخواست در شرایطی تکرار می شود که آمار و مطالعات نشان از افزایش حملات و تلفات ناشی از حملات تروریستی در پاکستان در سه سال اخیر دارد.

به عبارت دیگر، پاکستان در سه سال گذشته شاهد حملات تروریستی بی وقفه ای بوده است که بیشتر آن از سمت تی تی پی صورت گرفته است. به طوری که سال 2023 این کشور  789 رویداد ضد امنیتی را تجربه کرده است که در نتیجه آن یک هزار و 524 تن کشته شدند.

بیش از 90 درصد تلفات و 84 درصد حملات تروریستی در دو ایالت هم مرز با افغانستان یعنی بلوچستان و خیبرپختونخواه ثبت شده است. این تلفات نشان از افزایش 56 درصدی خشونت در پاکستان دارد.

اما از طرف دیگر، در روزهای اخیر با شدت یافتن حملات ترویستی در پاکستان و افغانستان، دو همسایه اتهاماتی را علیه یکدیگر وارد کرده اند و خود را قربانی حملات تروریستی نشان می دهند.

طرف افغانستانی پاکستان را متهم به میزبانی داعش و گسیل آن به افغانستان کرده است. در تازه ترین مورد، المرصاد رسانه نزدیک به دستگاه اطلاعاتی حکومت سرپرست ویدئویی از اعتراف دو پاکستانی عضو داعش که در افغانستان دستگیر شده اند، نشر کرده که معقتد است داعش در پاکستان حملات خود را به افغانستان انجام می دهد.

این اتهامات دو جانبه در حالی شدت گرفته است که هیچ اقدام معنادار و اعتمادسازی از سوی هیچ کدام از طرفین برای نشان دادن حسن نیت در راستای مبارزه با تروریسم صورت نگرفته است. امری که چالش‌های امنیتی دو کشور را در یک دور باطل قرار داده است.

در این رابطه مطالعه پاکستان: از خاک افغانستان علیه ما استفاده می شود پیشنهاد می شود.

درباره ی طالبان هویت اعضای پاکستانی داعش را افشا کرد بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها