دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
روابط افغانستان و قزاقستان؛ تاکید کابل بر آغاز پروازهای مستقیم با آستانه- ایراف

به گزارش ایراف، یک هیات بلندپایه قزاقستان به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور، برای تحکیم و توسعه روابط دوجانبه و برگزاری نمایشگاه افغان – قزاق به کابل سفر کرده است.

سریک ژومانگرین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روابط میان دو کشور را در حال توسعه خواند.

همچنین وی گفت: هیأت همراهش با طرف‌‌های افغان در مورد سرمایه‌گذاری در بخش‌های خط‌ راه‌آهن، معادن و شرکت‌های مشترک،گفت‌وگو خواهند کرد.

وی افزود: صادرات قزاقستان به افغانستان نزدیک به سه‌برابر افزایش یافته و قرار است در جریان سفر سه‌روزه‌اش به این کشور،نمایشگاه مشترک تجاری افغانستان و قزاقستان را افتتاح کنند.

از سوی دیگر امیرخان متقی در این دیدار گفت: روابط میان دو کشور در بخش‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی در حال گسترش است و افغانستان علاقه‌مند به افزایش تجارت با قزاقستان است.

متقی افزود: به‌منظور گسترش روابط میان دو کشور نیاز است تا پرواز‌های مستقیم میان کابل و آستانه آغاز شود.

همچنین عبدالغنی برادر آخوند، معاون وزارت اقتصاد در کاخ چهارچنار با معاون نخست وزیر جمهوری قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست مسائل سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و گسترش شبکه جدید راه آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالغنی برادر آخوند گفت: دولت سرپرست اولین قدم‌ها را در راه توسعه برداشته و نهادهای گسترده ای را برای اقتصاد و تجارت ایجاد کرده است. اما با این وجود مشکلاتی در زراعت، صحت، زیرساخت ها و برخی دیگر از زمینه ها وجود دارد که نیازمند همکاری و کار مشترک قزاقستان در این زمینه‌ها است ایجاد تسهیلات برای پرداخت ویزا برای تجار افغان.

معاون نخست وزیر قزاقستان از پیشرفت‌های حاصل شده در پروژه ترانس افغان استقبال کرد و افزود: اگر شبکه جدید ریلی از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گسترش یابد، کوتاه تر از سایر پروژه ها خواهد بود و از نظر اقتصادی برای کشورهای دخیل آسان تر خواهد بود اتصال کشورهای آسیای مرکزی با جنوب آسیا از طریق افغانستان و افغانستان با چین و اروپا از طریق ترکمنستان و قزاقستان امکان پذیر است.

وی گفت: دولت قزاقستان در نظر دارد تا اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور را به منظور افزایش تجارت با افغانستان ایجاد کند. به گفته آقای ژمانگارین، قزاقستان آمادگی دارد تا علاوه بر سرمایه گذاری سرمایه گذاران قزاق در معادن افغانستان، در بخش های حکومت داری الکترونیک، صنعت، تحصیلات عالی، آموزش، بهداشت و بانکداری با افغانستان همکاری کند.

پیشنهاد می شود:نمایشگاه مشترک افغانستان و قزاقستان در کابل برگزار می‌شود

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15665

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها