دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
داعش در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان در حال سربازگیری- ایراف

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا در تحلیل جدید خود براساس یافته های موسسه مدیریت درگیری نوشته است که فعالیت داعش خراسان از سال 2015 که در افغانستان شکل گرفته تاکنون شامل سه مرحله بوده است که اکنون این گروه در تهاجمی ترین و پیچیده ترین کمیپن تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود قرار دارد. چنانچه که در این مرحله این گروه در پی جذب نیرو ها و طرفداران خارج از منطقه است به طوری که داعش مستقر در خیبرپختونخواه، دست به جذب نیرو از بین گروه ها و اقوام مختلف زده است.

به گزارش ایراف، این شبکه در تحلیل تازه خود در مورد فعالیت داعش خراسان آورده است که از آگوست 2021 تا کنون 429 نفر در 73 رویداد این گروه که در افغانستان و خیبرپختونخواه مستقر هستند، کشته شده اند. از این بین، 136 نفر از خود اعضای داعش در خیبرپختونخواه کشته شده اند.

همچنین بر اساس این تحلیل در اثر این حملات 58 طالب، 220 غیرنظامی و 15 نفر دیگر که هویت شان مشخص نیست، کشته شده اند.

این گزارش درحالی انتشار پیدا می کند که طی دو ماه گذشته داعش خراسان مسئولیت سه حمله در افغانستان را برعهده گرفته است.

در آخرین مورد، این گروه بر مسجد شیعیان امام زمان گذره هرات حمله کردند. که در نتیجه آن 7 نفر شهید شدند.

این تحلیل می گوید که فعالیت داعش خراسان در سه مرحله سازماندهای شده که اکنون در مرحله سوم قرار دارد که تهاجمی تر و پیچیده تر است. در این مرحله این گروه در پی جذب نیرو ها و طرفداران خارج از منطقه است. به طوری که داعش مستقر در خیبرپختونخواه، دست به جذب نیرو از بین گروه های مختلف جهادی و اقوام مختلف زده است که نتایج آن اغلب فراگیرتر است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که این گروه در بخش گسترش صفوف و سربازگیری پیچیده تر شده و درحال اتخاذ یک رویکرد مقرون به صرفه برای انجام عملیات های خارجی است که برای این هدف وابسته به شبکه های گسترده تسهیل کننده و عاملان این گروه در کشورهای هدف است. از طرف دیگر، در سطح داخلی طبق این تحلیل، داعش توانایی و تحرکات عملیاتی خود را بالابرده و تعداد جنگجویان این گروه قابل بین 4 تا 6 هزار نفر است.

اما حکومت سرپرست بارها حضور داعش در افغانستان را رد کرده اند. در تازه ترین مورد، رحمت الله نجیب، معاون اداره عمومی اطلاعات حکومت سرپرست گفت که پس از تسلط مجدد طالبان در افغانستان فعالیت داعش در این کشور به صفر رسیده است.

اما نگرانی های امنیتی از سوی داعش در خاک افغانستان در منطقه افزایش یافته است که منجر اعلام همکاری کشورهای همسایه و منطقه با حکومت سرپرست برای مبارزه با داعش شده است. به طوری که حسن کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در افغانستان چندی پیش در واکنش به حمله داعش به مسجد امام زمان هرات اعلام کرد که ایران آماده همکاری در امر مبارزه با تروریسم است.

او همچنین مطرح کرد که تروریسم و مشخصاً داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.

پیشنهاد می شود: امکان‌سنجی همکاری‌ کابل، پکن و اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17941

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها