دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
زندانی شدن افشاگر جنایات جنگی انگلیس در افغانستان- ایراف

یک مقام انگلیسی افشاگر قتل غیرنظامیان توسط نیروهای ارتش انگلیس در افغانستان به دلیل امتناع از ارائه منابع اطلاعاتی خود با خطر حبس مواجه است.

به گزارش ایراف، جانی مرسر؛ وزیر امور کهنه سربازان کابینه انگلیس که از قتل غیرنظامیان افغان به دست نظامیان این کشور پرده برداشته، به‌دلیل خودداری از افشای نام افرادی که این اطلاعات را به او داده‌اند، با خطر حبس روبه‌رو است.

اسکای‌نیوز با نشر گزارشی در مورد ادعاهای جانی مرسر در مورد به قتل رسیدن غیرنظامیان افغان به دست نظامیان انگلیسی گفته که یک ماه پیش، سر چالرز هادون کیو؛ رییس گروه تحقیق در مورد این پرونده، از مرسر خواست نام افرادی را که در این مورد به او اطلاعات داده‌اند ارائه کند، اما مرسر از این کار سر باز زد.

مرسر در اظهاراتی گفت که نظامیان انگلیسی، در خلال سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، در جریان عملیات‌ شبانه،۸۰ غیرنظامی افغان را در جنوب غرب افغانستان، به‌ویژه در هلمند، به قتل رسانده‌اند.

او افزود که با تحقیق در مورد گزارش‌هایی که در این زمینه دریافت کرده است به نتایجی که این گزارش‌ها را تکذیب کند دست نیافته‌ است.

جانی مرسر مدتی عضو مجلس نمایندگان انگلیس بوده و در ارتش نیز خدمت کرده است.

او در سال ۲۰۱۰، همزمان با کشته شدن غیرنظامیان به دست نیروهای ویژه انگلیس، به افغانستان سفر کرده بود.

اسکای نیوز در مورد عواقب خودداری جانی مرسر از ارائه اطلاعات در مورد منابعش گفت: «براساس قانون انگلیس، در تحقیقات قانونی می‌توان افراد را وادار به ارائه مدارک و منابع کرد و امتناع افراد از این کار، ممکن است به زندانی شدن‌شان بیانجامد.»

مهلت جانی مرسر برای ارائه اطلاعات روز گذشته پایان یافت، اگر مرسر تا پایان این مهلت اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان قرار ندهد «ممکن است با محکومیت احتمالی مواجه شود».

مرسر گفته که این اطلاعات دربردارنده «اتهامات قتل و پنهان‌کاری» است که پس از به قتل رسیدن غیرنظامیان افغان علنی نشده‌ است.

مرسر با محفوظ نگه‌‌داشتن نام منابع خود گفت: «تنها چیزی که می‌توانید به آن پایبند باشید صداقت شما است و من این کار را در قبال این افراد انجام خواهم داد.»

تحقیق در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، اما نتایج این تحقیق هنوز علنی نشده‌ است. نیروهای انگلیسی در چارچوب ائتلاف آمریکایی از اواخر ۲۰۰۱ تا آگوست ۲۰۲۱ در افغانستان حضور داشتند.

بیشترین نیروهای انگلیسی در پایگاه‌های نظامی مستقر در ولایت‌های هلمند و قندهار حضور داشتند و ادعای کشته شدن غیرنظامیان نیز در همین مناطق مطرح شده‌ است.

پیشنهاد می شود: اعتراف وزیر انگلیسی به ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=12509

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها