دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
آموزش کودکان و معلمان مهاجر

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از طرح‌های جدید برای دانش‌آموزان اتباع و معلمان افغانستانی مقیم ایران به منظور برقراری عدالت آموزشی خبر داد.

به گزارش ایراف، علیرضا یاری مقدم، مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در مصاحبه با رادیو دری ضمن تبریک فرارسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم گفت: از مهم‌ترین اهداف نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران عدالت آموزشی است؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان اتباع هم‌راستا با دانش‌آموزان ایرانی از حقوق و مزایای آموزشی یکسانی برخوردار باشند.

این مقام آموزش و پرورش استان خراسان رضوی همچنین از طرح جدیدی برای دانش‌آموزان اتباع خبر داد و گفت: برنامه‌ای در سال تحصیلی جدید (1403-1404) در نظر گرفته شده که بر طبق آن محتوای آموزشی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با موضوع «افغانستان» مختص دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی تولید و تدریس خواهد شد.

در طول دهه‌ها، ایران به عنوان میزبان بسیاری از پناهندگان افغانستانی که بسیاری از آنان کودکان و نوجوان بودند، در زمینه تحصیل مهاجرین، تلاش‌های زیادی را صورت داده است. این تلاش‌ها به خصوص پس از سال 1394 و صدور فرمان رهبری مبنی بر تحصیل همه کودکان مهاجر، اعم از قانونی و غیر قانونی شدت گرفت، هرچند که در مواردی نیز با موانعی روبرو بود.

اختصاص زیرساخت‌های لازم برای ثبت نام و حضور آن‌ها در مدارس، تدارک کتاب‌های درسی مناسب و آموزشی، و برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی و پیش‌دبستانی از جمله اقدامات ایران در زمینه تحصیل کودکان مهاجر است.

با این حال، مسائلی همچون کمبود منابع مالی و محدودیت‌های قانونی برای دسترسی به آموزش برخی از این کودکان ممکن است موانعی باشند که با توجه به تلاش‌های متعدد دولت و سازمان‌های غیرانتفاعی، در حال بهبود است.

تحصیل کودکان مهاجر در ایران می‌تواند منافع متعددی برای این کشور به همراه داشته باشد؛ آموزش کودکان مهاجر می‌تواند به تقویت روابط دوستانه و همکاری‌های بین‌المللی کشورها منجر شود، زیرا این کودکان در آینده ممکن است به عنوان پلی برای ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بین کشورها عمل کنند.

آموزش کودکان مهاجر همچنین می‌تواند به تأمین نیروی کار ماهر و کارآمد در آینده کشور کمک کند، زیرا آن‌ها بعد از اتمام تحصیلات می‌توانند به عنوان نیروهای کاری متخصص در اقتصاد کشور مشغول به کار شوند.

همچنین این اقدام می‌تواند به کاهش فقر و بی‌کاری در جامعه کمک کند، زیرا آموزش و پرورش مناسب می‌تواند افراد را به عنوان نیروی کار ماهر واجد شرایط در بازار کار تقویت کند. حضور کودکان مهاجر در مدارس به عنوان یک بخش از جامعه و افزایش تحصیلات آن‌ها می‌تواند به افزایش درآمد و رشد اقتصادی کشور کمک کند، زیرا افرادی با تحصیلات بالا بیشتر به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

 از طرف دیگر عدم تحصیل کودکان مهاجر تهدیدات جدی و قابل توجهی را به ایران تحمیل می‌کند.

افزایش نرخ بیکاری و فقر به دلیل نداشتن مهارت‌های لازم برای ورود به بازار، کاهش توانمندی‌های اجتماعی و فرهنگی و در نهایت به کاهش سطح توسعه و پیشرفت جامعه، افزایش نرخ جرم و جنایت به دلیل ورود زودهنگام کودکان به بازار کار و یا وجود خلاء فرهنگی و عدم سپری کردن آموزش‌های اجتماعی و افزایش ناامنی و عدم پایداری اجتماعی از جمله این تهدیدات است.

همچنین مهارت‌آموزی و کسب دانش از طریق ثبت نام در مدارس ایران، می‌تواند امید به بازگشت در میان مهاجران و در نتیجه تغییرات مثبت گسترده در کشور افغانستان را افزایش دهد.

درباره ی تأثیر آموزش کودکان مهاجر بر توسعه کشورهای مبدا و مقصد بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17162

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها