چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024

به گزارش ایراف، شرکت توسعه ملی افغانستان قرار است با هزینه مالی وزارت مالیه طالبان، زمینی به مساحت 37 متر مربع در منطقه گمرک اسلام قلعه و یک پارکینگ بزرگ را به صورت اصولی و استاندارد بازسازی کند.

با تکمیل این پروژه مهم، تسهیلات بیشتری در گمرک مرزی اسلام قلعه در اختیار تجار قرار می‌گیرد و علاوه بر ایمنی کالا، سرعت و سهولت لازم در فرآیند گمرکی روزانه ایجاد می‌شود.

مرز اسلام قلعه در آن سوی مرز دوغارون و در طرف افغانستان قرار دارد.

پیش از این محمود امتی، نایب رییس انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی در مصاحبه با ایراف گفته بود: کامیون‌های خالی ایرانی که می‌خواستن از افغانستان وارد ایران بشوند، توسط مدیریت گمرک اسلام‌قلعه متوقف می‌شدند و گاهاً بالغ بر ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ دستگاه کامیون متوقف بود. علت این توقف این بود که کامیون‌های ناوگان افغانستان که تمایل ورود به ایران را دارند، تعدادشان خیلی زیاد است. از آن طرف افغانستان طوری عمل می‌کند که کامیون‌های ایرانی در گمرک افغانستان ۲۰ تا ۲۵ روز متوقف می‌شوند تا نوبتشان بشود.

امتی در خصوص توقف کامیون‌های ایرانی توضیح داد: این موضوع به دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباهی از داخل افغانستان است، چون کامیون‌های افغانستانی ۲۰ الی ۴۰ روز در نوبت می‌مانند. از این رو می‌گویند که چرا کامیون‌های ایرانی از مرز رد بشوند، بارگیری بکنند و برگردند. همین باعث شده بود که افغانستان سیاستی را اعمال بکند تا کامیون‌های ایرانی با توقف‌های طولانی داخل افغانستان آن هم با مشکلات، گرفتاری‌ها و عدم امکانات رفاهی در گمرک اسلام‌قلعه معطل بمانند و تا یک هفته قبل ۲۰ الی ۲۵ روز کامیون‌های ایرانی توقف داشتند.

نایب رییس انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی دلیل توقف کامیون‌های ایرانی توسط افغانستان را صرفاً به خاطر حمایت از ناوگان خودشان مطرح می‌کند و در ادامه گفت: در مجموع اگر بخواهد این رویه‌ ادامه داشته باشد متاسفانه دو کشور ضرر خواهد کرد. در واقع این داستان متوجه کشور، تجار و مردم افغانستان به عنوان مصرف‌کننده خواهد شد. همچنین ناوگان ملی دو کشور صدمه می‌بیند و سرمایه هنگفتی متوقف می‌شود.

حال با هزینه مالی زیادی که برای توسعه این گمرک در نظر گرفته شده، امید است شرایط کامیون‌های ایرانی که از افغانستان به ایران می‌آیند نیز بهبود پیدا کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24067

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها