مهاجر یک عنوان مقطعی یا همیشگی؟-ایراف

برخی کارشناسان نسبت به ارائه آمارهای مربوط به گردشگران سلامت در ایران تشکیک وارد کرده و معتقدند بسیاری از آمارهای گردشگری سلامت مربوط به مهاجران افغانستانی می‌شود و نمی‌توان عنوان گردشگر را به این جامعه آماری نسبت داد.

به گزارش ایراف؛ فارغ از آمارهای مربوط به گردشگری سلامت در ایران، همواره به حساب آمدن جامعه مهاجرین به عنوان یکی از اعضای جامعه بین‌المللی در ایران مورد بحث است. به طور مثال، در آمارهای مربوط به دانشجویان بین‌المللی در ایران، عددی نزدیک به صد هزار نفر خودنمایی می‌کند. باید توجه داشت که دست کم 25 هزار نفر از این تعداد را دانشجویان افغانستانی تشکیل می‌دهند. در میان آمار و ارقام، اعداد 40 هزار و 55 هزار دانشجو نیز در برخی سال‌ها به چشم می‌خورد. بسیاری از کارشناسان معتقدند نباید آمار دانشجویان مهاجر را در آمارهای مربوط به دانشجویان بین‌المللی به حساب آورد.

سوال اینجاست که چطور دانشجویان مهاجر در سایر نقاط دنیا در فهرست دانشجویان بین‌الملل قرار می‌گیرند اما در ایران به حساب آوردن این افراد در این دسته از فهرست‌ها «گول زدن خود» محسوب می‌شود.

پاسخ این سؤال به تفاوت معنای حقوقی «مهاجر» بازمی‌گردد. در دنیا «مهاجر» کسی است که از کشور مبدأ به کشور مقصد مهاجرت می‌کند و نهایتاً ظرف چهار یا پنج سال تعیین تکلیف می‌شود. یا به عنوان پناهجو در کشور مقصد به زندگی خود ادامه می‌دهد، یا به تابعیت کشور مقصد درمی‌آید، یا به کشور مبدأ بازمی‌گردد و یا به کشوری ثالث می‌رود. البته در همه دنیا این قاعده برقرار نیست و در برخی از کشورها که در کریدورها یا شاه‌راه‌های مهاجرتی قرار گرفته‌اند وضعیت متفاوت است.

پیشنهاد:   حمایت نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان از "ایران اکسپو"

یکی از این کشورها، ایران است. ایران با قرار گرفتن در کریدور مهاجرتی افغانستان و پاکستان به اروپا، یکی از کشورهای با بیشترین تعداد مهاجر در دنیا محسوب می‌شود. معنای کلمه «مهاجر» در ایران با کشورهای دیگر، بسیار متفاوت است. ای بسا مهاجری که 40 سال است که در ایران زندگی می‌کند و همچنان از او تحت عنوان «مهاجر» یاد می‌شود، در حالی‌که همان‌طور که پیشتر گفته شد، عنوان «مهاجر» مقطعی بوده و  احتمالاً تا 4 سال معنا دارد.

همچنین بسیاری از افراد از میان جامعه مهاجرین افغانستانی در ایران به دنیا آمده‌اند که اصطلاحاً به عنوان نسل دوم و سوم مهاجرین شناخته می‌شوند و بسیاری از آنان حتی تا به حال کشور آبا و اجدادی خود را ندیده‌اند اما همچنان به عنوان «مهاجر» از آنان یاد می‌شود. عدم تعیین تکلیف این افراد که در گزارش‌های رسمی تا 5 میلیون نفر و در برخی گزارش‌ها تا 7 میلیون نفر نیز برآورد می‌شود، یکی از مشکلات همیشگی حوزه مهاجرین در ایران است.

این اختلاف معنایی بر سر لفظ «مهاجر» یکی از دلایلی است که کارشناسان را بر آن می‌دارد که منتقد آمارهای مربوط به گردشگران سلامت یا دانشجویان بین‌المللی در ایران باشند.

پیشنهاد می شود:مهاجران غیرقانونی در راه ایران؛ راه حل چیست؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16476

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *