چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024

به گزارش ایراف، سیل‌های اخیر در نقاط مختلف افغانستان از جمله ولایت بغلان، باعث بروز مشکلات اساسی در زندگی مردم شده است. این سیل‌ها صدمات جانی و مالی فراوانی به همراه داشته است.

کمک‌های هلال احمر ایران شامل مواد خوراکی اساسی و غیرخوراکی مانند خیمه، بالشت، فرش و بسته‌های موادغذایی است.

جمهوری اسلامی ایران نیز تا امروز دو هواپیما حامل کمک‌های بشر دوستانه ایران به سیل‌زدگان افغانستان راهی افغانستان کرده است.

راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در روز ارسال محموله اول به ایراف گفت: اولین محموله بود که از سوی ایران برای کمک به مردم سیل‌زده افغانستان ارسال شد که شامل اقلام زیستی مانند چادر، پتو و موادغذایی بوده است.

همچنین معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین کشوری که اعلام آمادگی برای کمک‌رسانی به سیل زدگان افغانستان کرد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود. زیرا ایران در کنار احساس وظایف ذاتی، افغانستان را کشور همسایه و دوست خود می‌داند.

چندی پیش حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت: وقوع سیل در مناطق شمالی افغانستان که موجب جان باختن تعداد زیادی از ساکنین این مناطق شد موجب تاسف و ناراحتی اینجانب گردیده؛ ضمن ابراز همدردی با ملت مظلوم افغانستان؛ جموری اسلامی ایران آماده است بنا به درخواست مقامات افغانستان نیروهای امدادی، تیم‌های پزشکی و اقلام کمکی لازم که هدایای ملت شریف ایران به مردم عزیز  افغانستان هستند را از طریق هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده اعزام و ارسال نماید.

وی افزود: این در صورتی است که رویکردهای نامتوازن در پذیرش کمک به سیل‌زدگان افغانستان شفاف‌سازی شود. تجربه زلزله زنده جان هرات که ساعات طلایی برای نجات انسان‌ها مصروف به هماهنگی و رایزنی شد، امکان تصمیم‌گیری را دشوار ساخته است.

طبق آمار دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارند که 347 کشته و بیش از 1651 زخمی در سه ولایت بدخشان، بغلان و تخار در اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب را دارد.همچنین حدود 70 نفر در غور و تقریبا 47 نفر فاریاب نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته این نهاد بیش از 8هزار و 696 خانواده تحت تاثیر این بارندگی‌ها قرار گرفته‌‌اند و سیل به زیرساخت‌های این ولایت‌ها مانند جاده‌ها، پل‌ها، خدمات بهداشتی و مدارس آسیب زده است.

این گزارش می‌افزاید كه وضعیت در ولایت‌های متاثر از سیل در شمال؛ غرب و شمال شرق افغانستان همچنان بحرانی است و نیاز به بسیج فوری منابع برای رسیدگی به نیازهای فزاینده بشردوستانه و پزشکی دارد.

در این گزارش آمده است که سیل در مناطق شمالی 1870 خانه را ویران کرده و منجر به مرگ 84 نفر و زخمی شدن 5 نفر شده است. همچنین نزدیک به 40 نفر مفقود هستند.

در منطقه غرب افغانستان نیز، سیل ۶هزار خانه را تحت تاثیر قرار داده است که منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23549

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها