چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سقوط ۶ بالگرد در ۳ سال؛ فرسودگی یا فقدان خلبانان حرفه‌ای؟- ایراف

به گزارش ایراف؛ یک گزارش تحقیقی که نهاد «دیده‌بان امنیت افغانستان» منتشر کرده نشان می‌دهد که از میان 6 رویداد سقوط بالگردهای طالبان پس از آگوست 2021 تنها یک بالگرد در پنجشیر توسط «جبهه مقاومت ملی» هدف قرار گرفته و یک مورد دیگر که مشکوک به ایجاد نقض فنی عمدی است در سمنگان سقوط کرده است.

در میان بالگردهایی که سقوط کرده‌اند 3 نوع MI 17 روسی و 2 بال MD 530 بوده‌اند و در این حوادث حداقل 8 نفر کشته و 12 نفر دیگر زخمی شده‌اند که اکثر آنها را اعضای طالبان تشکیل می‌دهند.

عوامل سقوط بالگردها در افغانستان

بررسی دقیق رویدادهای سقوط بالگردها در افغانستان نشان می‌دهد که اکثر این بالگردها بر اثر بی احتیاطی گروه طالبان، بدون اینکه تحت هدف در میدان جنگ قرار گرفته شده باشند، سقوط کرده‌اند.

علاوه بر آن، عدم ارائه آموزش خلبانی به صورت فنی و استاندارد، و کهنه بودن ناوگان هوایی نظامی افغانستان از دیگر عوامل اساسی سقوط بالگردها در این کشور به شمار می روند.

این در حالی است که برخی منابع امنیتی افغانستان تایید می‌کنند که طالبان با تحت فشار قرار دادن تعدادی از خلبان‌های نظام جمهوریت، افرادشان را برای پرواز کردن با بالگردها در دوره‌های کوتاه مدت آموزش داده‌اند.

‏براساس آمارهای تایید نشده، نظام جمهوریت در حدود 200 بالگرد مختلف در اختیار داشت که حدود 70 فروند آن در روز سقوط توسط برخی خلبان‌ها به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان منتقل شدند و یک تعداد آن در فرودگاه کابل توسط نیروهای امریکایی از بین رفتند (تعداد دقیق بالگردهای تخریب شده در دست نیست).

با این حال تعدادی از این بالگردها در مراکز نظامی و فرودگاه‌ها در بلخ، قندهار، هلمند و کابل به صورت سالم در اختیار طالبان قرار گرفتند و چند فروند محدود نیز توسط مهندسان نیروی هوایی نظام جمهوریت و همکاری برخی کارشناسان پاکستانی توسط طالبان ترمیم و به بهره برداری سپرده شدند.

این درحالی است که در روزهای گذشته یک  بالگرد در ولایت غور به دلیل آنچه طالبان نقص فنی می‌گویند، سقوط کرد.

سخنگوی وزارت دفاع حکومت سرپرست طالبان درباره سقوط یک بالگرد نظامی در مرکز ولایت غور گفت که این بالگرد دچار عوارض فنی شده بود و در غور سقوط کرده است. در نتیجه این حادثه ۱ نفر جان باخته و ۱۲ تن از سرنشینان آن زخمی شدند.

پیشنهاد می شود: سکوت آمریکا درباره ادوات نظامی ارتش افغانستان در تاجیکستان و ازبکستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها