دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
از طرح‌های تحمیلی در نشست دوحه حمایت نمی‌کنیم؛ امریکا مسئول پیامدهای اشغال است

به گزارش ایراف؛ حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در نشست خبری خود که بعدازظهر امروز شنبه ۱۹ خرداد پس از نشست با نمایندگان ویژه ایران، پاکستان، روسیه و چین در تهران  اظهار داشت: نشست امروز با حضور نمایندگانی از چهار کشور پاکستان، روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران با موضوعیت اصلی افغانستان برگزار شد. این نشست در ادامه نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای مساله افغانستان برگزار شده است.

مساله افغانستان دستور کار اصلی کشورهای منطقه 

وی گفت: سه سال قبل اشغالگران خاک این کشور را ترک کردند و شرایط جدیدی بر این کشور حاکم شد، اما افغانستان همچنان به عنوان یک دستورکار اصلی در نظر همسایگان این کشور قرار دارد. در گفتگوهای امروز، کشورهای منطقه و همسایه گفتند که باید مشکلات این کشور را با گفتگو و همکاری حل و فصل کرد چرا که آنها هنوز با مشکلات عدیده‌ای که ناشی از دوران اشغالگری است، دست و پنجه نرم می‌کنند.

تروریسم تهدیدی علیه افغانستان و همسایگان 

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: مسائلی چون مبارزه با تروریسم و موضوعات انسان‌دوستانه در افغانستان در گرو این است که همکاری‌های منطقه‌ای برقرار باشد. مساله تروریسم هنوز افغانستان و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما شاهد بودیم که این اواخر در مسکو، قندهار، پاکستان و حتی در سیستان بلوچستان حوادث تروریستی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد حامیان تروریسم مسیر بی ثبات سازی را از طریق افغانستان و پس از آن در کشورهای همسایه دنبال می‌کنند.

کاظمی قمی بیان کرد: مساله کمک به مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها و مهاجران از جمله موضوعاتی بود که امروز در نشست تهران مطرح و قرار بر این شد که جهت حل آنها چاره اندیشی شود. این نشست دستاوردهای خوبی داشت از جمله اینکه بر این موضوع تاکید شد که ابتکارات منطقه‌ای می‌تواند به بهبود شرایط جهانی کمک کند.

تاثیر وضعیت افغانستان بر همسایگان و منطقه 

وی ادامه داد: تحولات افغانستان می‌تواند بر کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذار باشد. امروز حکومت سرپرست در افغانستان در کل این سرزمین مستقر است، اما مساله به این ختم نمی‌شود بلکه دیگرانی که به دنبال اشغالگری بودند، همچنان به دنبال این هستند که بتوانند در آن کشور تاثیرگذار باشند.

آمریکا مسئول مشکلات امروز افغانستان 

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها پس از بیست سال اشغالگری در افغانستان شکست خوردند و باید پاسخگوی مشکلات امروز این کشور باشند و این یکی از نتایج نشست چهار جانبه امروز بود. اینکه آنها بدون مجوز کشوری را اشغال کنند و مشکلاتی را برای مردم و حکومت آن ایجاد کنند و هنوز هم دست از شرارت در این کشور برندارند، نمی‌تواند درست باشد.

کاظمی قمی افزود: کشورهای همسایه و به خصوص ایران که بار عمده‌ای از مساله افغانستان را بر دوش دارد و در حال حاضر ۶ میلیون نفر افغانستانی را در کشور جای داده که مساله مهمی است، طبیعی است که نگران مسائل و روند تحولات افغانستان باشند.

شکست تجربه بن و ظرفیت منطقه برای حل بحران افغانستان 

وی گفت: ما در مساله افغانستان تجربه توافق بُن را داشتیم ولی نتوانست احساس همدلی را در این مساله زنده کند. اگر افغانستان بخواهد در حل مسائل و مشکلات خود چاره اندیشی کند باید بتواند از اشخاص ثالث و ظرفیت‌های کشورهای همسایه و منطقه استفاده کند و این یک پیشنهاد و مشورت از سوی نشست امروز برای افعانستان بود.

دوحه ۳؛ از طرح‌های تحمیلی حمایت نمی‌کنیم 

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: نشست دوحه ۳ را در قطر به زودی خواهیم داشت و توصیه نشست امروز این بود که کشورهای همسایه در نشست پیش روی در قطر شرکت داشته باشند. نشست‌های دوحه ۱ و ۲ متاسفانه توفیقات چندانی نداشت.

وی ادامه داد: ایران از هر ابتکاری برای حل مشکلات افغانستان حمایت می‌کند، اما اگر بخواهد چیزی تحمیل شود و منجر به بهتر شدن وضعیت آنها نشود دلیلی بر حمایت نداریم. در نشست امروز قرار شد از مسیر دیپلماسی از جمله مجامع بین المللی چون سازمان ملل و حکومت سرپرست افغانستان، نتیجه نشست امروز و گفتگوهای صورت گرفته منعکس شود.

کاظمی قمی بیان کرد: در ابتدای نشست نمایندگان سه کشور در خصوص شهادت شهدای خدمت ابراز تاسف و همدردی داشتند که جای دارد از آنها تشکر کنم.

فرصتی که کابل از آن استفاده نکرد 

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ما از حکومت سرپرست افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت کرده بودیم، نامه‌ای از طرف ما برای آنها جهت شرکت در این نشست ارسال شده بود البته این نامه پیامی از چهار کشوری بود که در این گروه و نشست حضور دارند و این نشست تریبون خوبی بود که آنها (حکومت سرپرست افغانستان) می‌توانستند از آن استفاده کنند و البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار  خودشان بود  که از این تریبون استفاده کنند یا نه و آنها در نهایت این تصمیم را گرفتند و صاحب اختیار خودشان بودند.

پیشنهاد می شود: عکس‌هایی از نشست خبری کاظمی قمی پس از جلسه با گروه تماس منطقه‌ای

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23844

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها