دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
ساخت بخش دوم خط آهن خواف-هرات در آستانه شروع- ایراف

بخش دوم قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات، ۴۷ کیلومتر طول داشته و با هزینه ۵۳ میلیون دلار آمریکایی طی دو و نیم سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش ایراف، حاجی امیر حمزه، مدیر اجرایی شرکت افغان گاما می‌گوید که قرار است روزهای نزدیک کار بخش دوم قطعه چهارم خط آهن خواف_هرات توسط این شرکت آغاز شود.

بخش دوم قطعه چهارم خط آهن خواف_هرات، آخرین بخش این خط می باشد که از رباط پریان شروع و تا شهرک صنعتی و میدان هوایی هرات امتداد دارد.

با تکمیل خط آهن هرات- خواف افغانستان با بنادر دریایی ایران و از آن طریق به کشور ترکیه و از آنجا به اروپا وصل خواهد گردید. علاوه بر این با عبور از خاک افغانستان مناسبات تجاری را بین آسیای مرکزی و جنوبی تقویت خواهد کرد.

قابل ذکر است که با تکمیل شدن این پروژه در ولایت‌های فراه، نیمروز، هلمند، قندهار و به دیگر ولایت‌های افغانستان برای امتداد پروژه خط آهن نیز زمینه فراهم می‌شود.

انتظار می‌رود با تکمیل شدن خط آهن خواف – هرات افغانستان دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر به کالاهای ایرانی داشته باشد که این وضعیت تأثیر مستقیمی بر نرخ کالاهای اولیه خواهد داشت.

انتظار می‌رود افغانستان با اتصال به شبکه راه آهن ایران، بتواند با سهولت بیشتری داد و ستد کالا را از طریق بنادر دریایی ایران مانند بندر چابهار و بندر عباس انجام دهد.

همچنین، با اتمام راه آهن خواف – هرات، افغانستان برای نخستین‌بار قادر خواهد بود تا تولیدات داخلی خود را با هزینه‌ کمتر به بازارهای ترکیه و اروپا صادر کند.

از سوی دیگر در صورت ساخت راه آهن هرات – مزار شریف، ترکیه و ایران قادر خواهند بود تا از مسیر افغانستان و از مسیر ریلی به چین متصل شوند.

با ترسیم موقعیت حیاتی راه آهن خواف – هرات، می‌توان گفت که این پروژه مهم ترانزیتی، نه تنها افغانستان را به شریان‌های ترانزیتی منطقه متصل می‌کند؛ بلکه این کشور را به مرکز کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب تبدیل خواهد کرد.

پیشنهاد می شود:افزایش ۲۰ درصدی صادرات خشکبار افغانستان در سال ۱۴۰۲

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15534

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها