چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
واکنش‌ها به حمله تروریستی هرات

شامگاه روز گذشته، دوشنبه، 10 اردیبهشت، حمله ای انتحاری به مسجد امام زمان(عج) شهرک اندیشه شهرستان/ ولسوالی گذره ولایت هرات صورت گرفت. این حمله که در هنگام خروج نمازگزاران شیعه از مسجد صورت گرفت منجر به شهادت 6 نفر و زخمی شدن چندتن دیگر شد، با واکنش های مقامات و نمایندگی های دیپلماتیک کشورها در افغانستان رو به رو شد.

به گزارش ایراف، در واکنش به این حمله شماری از مقامات، چهره های سیاسی افغانستان و نمایندگی های دیپلماتیک در این کشورها پیام های خود را ارسال کردند. اما باید گفت که آنچه در همه این پیام ها مشترک بود، تقبیح و محکومیت این حمله به نمازگزاران بود.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان درپیامی در صفحه ایکس خود ضمن ابراز تسلیت نوشته است که حمله بر مسجد امام زمان در گذره ولایت هرات را که سبب شهادت و مجروح شدن شماری از هموطنان عزیز ما شده است، شدیداً تقبیح و این عمل تروریستی را خلاف تمام موازین دینی و بشری می دانم.

همچنین، فضل هادی مسلمیار، رئیس پیشین مجلس سنای افغانستان نیز این حمله را شدیداً محکوم کرد.

 این درحالی است شورای علمای شیعه افغانستان این حمله را دشمنی دشمنان افغانستان با ایجاد ثبات و آرامش در این کشور می دانند. این شورا در پیام تسلیت خود آورده است که عاملان و آمران پشت پرده این جنایت چشم دیدن افغانستانی آرام و باثبات را ندارند

شماری دیگر از چهره های سیاسی افغانستان در واکنش به این حمله نوک انتقادات خود را به سمت حکومت سرپرست نشانه گرفته اند.

مجیب الرحمن رحمانی، در پیام توئیتری خود گفته است که این حملات مکرر و هدفمند از یک سو حملات دهشت افگنانه را در دو دهه گذشته در ذهن زنده می کند که بلاوقفه به تمام اماکن ملکی/غیرنظامی و مقدس حمله می کردند و از مردم ملکی/غیرنظامی و بی دفاع قربانی می گرفتند و از سوی دیگر، ادعای امنیت کاذب و کذایی طالبان را زیر سوال می برد.

در طی سال های اخیر حملات به مکان های عمومی و مقدس در افغانستان به ویژه علیه شیعیان افزایش یافته است که در بیشتر این حملات داعش نقش داشته و مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

 اما این حمله بار دیگر اهمیت مبارزه با تروریسم را در افغانستان زنده کرد. نگرانی که در پیام تسلیت سفارت ایران در کابل نیز به آن اشاره شده است. چنانچه که در این پیام ضمن محکومیت این حمله، جمهوری اسلامی آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

این درحالی است که حسن کاظمی قمی، امروز در صفحه ایکس خود آورده است که « تروریسم و مشخصاً داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.

ما افغانستان را شریک خود در مبارزه با این تهدید مشترک می دانیم و همکاری در این حوزه از اولویت ها خواهد بود».

سفارت ایران در افغانستان

باتوجه به تحرکات فزاینده داعش در منطقه و فعالیت های اخیر تروریستی این گروه در قندهار و مسکو و حمله تروریستی سال گذشته این گروه در کرمان، نگرانی ها از افزایش فعالیت داعش شدت یافته است. امری که همکاری های گسترده منطقه ای را می طلبد.

همچنین، از زمان روی کارآمدن حکومت سرپرست فعالیت های داعش در افغانستان افزایش یافته است. امری که طالبان همواره آن را رد می کند. این درحالی است که حمله ماه گذشته این گروه در قندهار، منجر به آن شده است که تدابیر شدید امنیتی در قندهار، پایگاه اصلی طالبان تشدید شود. همچنین رهبر طالبان به مقامات امنیتی این ولایت دستور داده است که حضور داعش در قندهار را بررسی کنند.

درباره ی افغانستان و داعش خراسان؛ از انطباق با تحولات تا حفظ ساختار بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16764

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها