دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
تعهد به توسعه افغانستان در بیانیه مشترک ایران و پاکستان- ایراف

در بیانیه مشترکی که توسط جمهوری اسلامی ایران ‌و جمهوری اسلامی پاکستان در پایان سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد منتشر شد، دوطرف بر تعهد به توسعه افغانستان به عنوان کشوری مستقل، صلح آمیز، متحد، و‌ عاری از تهدیدات تروریسم و مواد مخدر تاکید کردند.

به گزارش ایراف، در پایان سفر دو روزه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان که به دعوت آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان صورت گرفته بود، دوطرف بیانیه مشترکی را انتشار دادند.

در این بیانیه که در وب سایت رسمی وزرات امور خارجه ایران منتشر شده، جزئیات دستاورد این سفر ‌‌ و توافقات و‌ تعهدات دوطرف منعکس شده است.

در بخش ابتدایی بیانیه آمده که «هر دو طرف توافق کردند که تعاملات متقابل را از طریق تبادل منظم دیدارهای سطح بالا برای تقویت روابط برادرانه تقویت کنند.

 دوطرف با تاکید بر روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تمدنی دو کشور همسایه و مسلمان، بر  تعهد خود برای تحکیم بیشتر این پیوندها از طریق ارتقای فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری و توسعه گردشگری به اماکن مذهبی تاریخی در هر دو کشور تاکید کردند.

 هر دو طرف با اذعان به اینکه مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد، بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم ربایی تاکید کردند.»

در بخش دیگری از این بیانیه به فعالیت های اقتصادی نیز اشاره شد. چنانچه ضمن تعهد به گسترش همکاری های تجاری و‌ اقتصادی، از وجود  برنامه های بلندمدت اقتصادی در بخش های مختلف از ایجاد بازارچه های مرزی گرفته تا  گسترش تجارت دو‌کشور تا سقف ۱۰ میلیارد دلار صحبت کرده‌اند.

این بیانیه همچنین به نقش موقعیت جغرافیایی در روابط دو کشور نیز اشاره می کند. چنانچه آورده شده که «به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده (BRI) و سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، دو کشور عزم قاطع خود را برای تقویت همکاری در بخش های اتصال، توسعه زیرساخت ها و انرژی ابراز کردند. دو کشور همچنین توافق کردند که روابط دوجانبه سودمند و پایدار بین دو بندر گوادر و چابهار را گسترش دهند».

توجه به مسائل امنیتی، تروریسم، مسئله فلسطین و غزه، حل و فصل مسائل جهانی از طریق گفتگو و به شیوه مسالمت آمیز، از دیگر موارد مهم این بیانیه است.

توجه به مسائل منطقه ای نیز محور گفاگوهای این سفر را شامل شده است به طوری که آمده «دوطرف ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه ای برای توسعه اقتصادی، اذعان داشتند که منطقه اکو دارای ظرفیت فراوانی برای توسعه اقتصاد کشورهای عضو است و خواستار همکاری فعال میان کشورهای منطقه در چارچوب اکو شدند. آنها این دیدگاه را به اشتراک گذاشتند که همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و اکو می‌تواند نقش ارزشمندی در تسریع پیشرفت و توسعه کل منطقه ایفا کند.»

افزون بر این در این بیانیه به مسئله افغانستان به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه نیز اشاره شده است.

«هر دو طرف بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، متحد، مستقل و مستقل و عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند. دو طرف با اشاره به اینکه وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند.

دوطرف همچنین بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند و بر مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود در این راستا تاکید کردند. دوطرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد».

این بیانیه همچنین در آخر می افزاید که رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهور پاکستان و نخست وزیر این کشور برای سفر به ایران دعوت کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی رئیس جمهور پاکستان ۲۲و ۲۳ آوریل به اسلام آباد سفر کرد.

در این سفر ضمن دیدارهای رسمی با مقامات بلندپایه پاکستانی، دو‌طرف بر گسترش روابط اقتصادی تاکید و پیرامون مسائل امنیتی و سیاسی صحبت کردند.

پیشنهاد می شود:توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15653

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها