دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
ادعای حکومت سرپرست افغانستان در مورد مبارزه با داعش پوچ است. برای تشخیص اینکه چقدر برای داعش یا شبکه القاعده برای انجام حملاتی در مسکو و قندهار شرایط مساعد شده - حمله داعش

انستیتو مطالعات استراتژیک استرالیا در گزارشی که در نهم فرودین/حمل 1403 منتشر شد، آورده برای تشخیص اینکه چقدر برای داعش یا شبکه القاعده برای انجام حملاتی در مسکو و قندهار شرایط مساعد شده، باید به محیط منطقه نگاه کنیم. از زمانی که طالبان، در سال 2021 در افغانستان به قدرت بازگشتند، چشم انداز منطقه به طور قابل توجهی در راستای فعالیت گروه های افراطی تغییر کرده است.

این گزارش می افزاید که طالبان بارها موفقیت خود را در مبارزه با داعش اعلام  و هرگونه ارتباط با القاعده را رد کرده اند اما ادعای آنها پوچ است. داعش، برخلاف رقابت با طالبان همچنان قوی است. این گزارش می گوید، حملات داعش در قندهار و مسکو نشان از توانایی این گروه است.

این درحالی است که طالبان از زمان روی کارآمدن مجدد خود در افغانستان تاکنون مدعی هستند که داعش در این کشور حضور فعالی ندارد. چنانچه که ذبیح الله مجاهد گفته که شاخه خراسان داعش در افغانستان ریشه کن شده است.

در بخش دیگری از گزارش آمده که طیفی از گروه های تروریستی به واسطه حاکمیت طالبان فرصت مانور بیشتری پیدا کرده که منجر شده خطر تروریسم هم در افغانستان و هم در منطقه افزایش یابد. از طرف دیگر، رقابت های ژئوپلتیکی و درگیری های منطقه ای مانع از انگیزه لازم برای همکاری های منطقه ای  برای مبارزه با تروریسم می شود که باعث می شود فضای بیشتری برای شکوفایی در آینده برای گروه های تروریستی فراهم شود.

پیشنهاد می شود: انستیتو آمریکایی صلح گفت پایگاه اصلی داعش در افغانستان است 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11979

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها