چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
مهاجران افغانستانی در غم‌شریکی در سوگ شهید جمهور ایران-ایراف

در طول بیش از یک هفته گذشته، از زمان اعلام رسمی سانحه هوایی بالگرد و رویدادهای غمبار روزهای بعدش تا به امروز که همچنان ادامه دارد، در کنار حماسه‌آفرینی ملت ایران در این مصیبت بزرگ، شاهد همراهی مهاجران افغانستانی در خلق این حماسه ناتمام در اقصی نقاط ایران نیز بوده‌ایم.

مهاجران افغانستانی که بیش از چهل سال پرفراز و نشیب، روی یک سفره و زیر یک سقف، با غم‌ها و شادی‌ها در کنار مردم ایران زندگی کرده‌اند؛ در واکنش نسبت به این واقعه شوکه‌کننده و ماتم‌خیز، از همان اول ماجرا در کنار مردم ایران بوده‌اند و همچنان مانده‌اند.

از عصر غمبار یک‌شنبه هفته پیش، ۳۰ اردیبهشت شروع کنیم؛ با اعلام رسمی خبر سانحه هوایی بالگرد حامل رییس جمهور فقید ایران و هیئت همراه‌شان، شاهد شکل‌گیری موجی از اظهار تشویش‌ها و نگرانی‌ها و همچنین دعاها و آرزوها برای رسیدن خبر سلامتی آیت‌الله رئیسی در میان مهاجران افغانستانی مقیم ایران بودیم.

از صبحگاه دوشنبه ۳۱ اردیبهشت با اعلام رسمی خبر شهادت رییس جمهور فقید، موجی از همدردی ها و غم‌شریکی‌های بی‌بدیل مهاجران افغانستانی مقیم ایران در پی این رویداد ناگوار شکل گرفت که واکنش کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی یکی از مصادیق آن است.

نجیب بارور، شاعر مهاجر افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران، عمقِ این غم‌شریکی را با سرودنِ شعر ” بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست… ” نشان داد که ایران و افغانستان نه تنها در تحولات اجتماعی-سیاسی زمانه، بلکه در تمام احوالاتِ روح‌جمعی، برادر یکدیگرند.

چهارشنبه دوم خرداد، در روز تشییع با شکوه پیکر رییس جمهور و دیگر شهدای سانحه بالگرد در تهران، مهاجران افغانستانی مقیم تهران و استان‌های همجوار، خودشان را از راه‌های دور و نزدیک به میدان انقلاب اسلامی و دانشگاه تهران رساندند تا در خلق یک حماسه ناتمام دیگر توسط ملت ایران، در کنار ملت برادر خویش باشند.

همراهی و شرکت با شکوه مهاجران افغانستانی در قم و مشهد نیز در حافظه‌جمعی خاطرات مشترک ایران و افغانستان ثبت و ماندگار شد. به نحوی که به تعبیر حسین شرافتی، مدیرکل اتباع خراسان رضوی “حضور ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها در کنار هم دشمن را به وحشت انداخته است”.

آنچه در این میان حائز توجه بیشتر می‌باشد، برگزاری مراسم ترحیم و یادبود رییس جمهور فقید ایران، آن هم به صورت کاملا مردمی و خودجوش توسط مهاجران افغانستانی در اقصی نقاط ایران، از مشهد و شیراز گرفته تا قم و تهران و البرز است که همچنان ادامه دارد.

به نحوی که شاهدیم حتی در یک روستا از روستاهای مهاجرنشین یا یک شهرستان از شهرستان‌های مهاجرنشین‌ در حومه تهران، البرز، قم، شيراز و مشهد نیز مهاجران با برگزاری مراسم ترحیم و یادبود برای رییس جمهور شهید ایران، هم‌دردی و غم‌شریکی‌شان را به نمایش گذاشتند که بسیاری از این مراسم‌ همچنان ادامه دارد.

بدون تردید گذشته از ویژگی‌های شخصیتی رییس جمهور فقید ایران که در دوره‌های مختلف زندگی‌شان، به ویژه در دوره تصدی تولیت آستان قدس رضوی، نهایت حُسن تعامل اخلاق‌مدارانه و برادرانه را با مهاجران افغانستانی داشته‌اند؛ اقدامات بی‌نظیر آیت‌الله رئیسی در دوره رياست‌جمهوری‌شان در اهتمام به موضوع مهاجران، هیچگاه از یاد و خاطره مهاجران افغانستانی محو نخواهد شد.

موضوع طرح سرشماری و سازماندهی مهاجران در دوره رياست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی را می‌توان نقطه درخشان کارنامه هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران در حوزه مهاجرت دانست.

پیشنهاد می شود:مدیرکل اتباع خراسان رضوی: حضور ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها در کنار هم دشمن را به وحشت انداخته است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22001

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها