چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
رشد جمعیت مهاجرین به گواهی مرکز آمار- ایراف

به گزارش ایراف، به گفته داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تعداد تولد‌ها از مادران غیرایرانی در کشور در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس در مطلبی تصویری خبر از افزایش موالید در میان اتباع غیر ایرانی ساکن در ایران می‌دهد. هرچند این خبر مربوط به دی‌ماه سال گذشته است اما به نظر می‌رسد حتی علل و عوامل این افزایش نیز بررسی نشده است.

به گفته داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تعداد تولد‌ها از مادران غیرایرانی در کشور در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس این داده‌ها، تعداد تولد‌ها از مادران ایرانی و غیرایرانی در سال‌های مختلف با هم مقایسه شده است. در سال ۱۳۹۶، تعداد تولد‌ها از مادران ایرانی به عدد یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۵۲۴ نفر می‌رسید، در حالی که تعداد تولد‌ها از مادران غیرایرانی به ۴۸ هزار و ۲۹ نفر محدود می‌شد.

اما در سال ۱۴۰۰، در حالی تعداد موالید از مادران ایرانی به یک میلیون و ۸۴ هزار و ۲۲۷ نفر کاهش یافت، که تعداد موالید از مادران غیرایرانی به ۸۱ هزار و ۹۴۸ نفر افزایش یافته بود.

این افزایش نسبت به سال‌های گذشته نشان‌دهنده رشد ۷۰ درصدی در تعداد موالید از مادران غیرایرانی است. داده‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت نشان می‌دهد که این افزایش بیشتر در سال‌های اخیر رخ داده است. برای مثال، در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به ترتیب ۵7۵۸۱، ۶۲۳۴۸ و ۶۹۵۶۷ نفر از مادران غیرایرانی گزارش شده‌اند.

باید توجه داشت که این افزایش هرچند نشان‌دهنده تغییرات گسترده در آمار جمعیتی مهاجران محسوب می‌شود اما به دلایلی دقیقاً نمی‌تواند وضعیت موجود را نشان دهد. یکی به این دلیل که هر چه به آمارهای متقدم و قبل‌تر بازگردیم، احتمال نادیده گرفتن اتباع در سرشماری‌ها و آمار بیشتر است. قابل ذکر است که ثبت احوال در بسیاری از موارد در سال‌های پیشین، از ثبت موالید اتباع افغانستانی خودداری کرده و در برخی موارد افغانستانی‌های متولدشده در ایران حتی مدرک ثبت ولادت بیمارستانی نیز ندارند.

دلیل دوم موج مهاجرتی در سال 1400 و پس از روی کار آمدن طالبان است. به وضوح میزان ولادت‌ها از مادران غیر ایرانی از سال پایانی این آمار یعنی 1400 اوج می‌گیرد. میزان افزایش ولادت‌ها از مادران غیر ایرانی به نسبت سال گذشته آن در سال 98، حدود 4700 نفر، در سال 99 حدود 7200 نفر و در سال 1400 حدود 14600 نفر بوده (یعنی بیش از دو برابر سال قبل از آن) که از همه این سال‌ها بیشتر است و این دقیقا منطبق بر زمان آغاز موج مهاجرتی به ایران بوده به این معنا که زنان تازه مهاجرت‌کرده یکی از دلایل این افزایش هستند.

نکته دیگر مقایسه این آمار با میزان زاد و ولد در میان زنان ایرانی است. طبیعتاً در میان زنان ایرانی دلایل عدیده‌ای از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی موجب کاهش آمار رشد جمعیت شده در حالی‌که زنان مهاجران عمدتاً با این مسائل مواجه نیستند. این مقایسه نمی‌تواند مقایسه درستی برای تحلیل تغییرات جمعیتی در ایران باشد. مثلاً با مقایسه نرخ باروری در سیستان و بلوچستان با آمار ولادت‌ها از مادران غیر ایرانی، تا حد زیادی این شکاف کمرنگ می‌شود.

پیشنهاد می شود: آموزش کودکان و معلمان مهاجر، هدف عدالت آموزشی در ایران

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17684

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها