دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
افزایش 70 درصدی تجارت افغانستان از بندرعباس

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرد پس از وضع برخی محدودیت‌ها برای کالاهای ترانزیتی از مسیر پاکستان، داد و ستد کشور 60 تا 70 درصد از بندر‌های عباس و چابهار ایران افزایش یافته است.

به گزارش ایراف؛ مسئولان این اتاق می‌گویند در حال حاضر هزینه انتقال کالاها از مسیر چابهار برای آنان گران تمام می‌شود و نیاز دارند در زمینه کاهش هزینه‌ها توجه صورت گیرد.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «تجارتی که ما از ترکیه داشتیم از راه ایران است و این تجارت یک حساب جداگانه دارد. تجارتی را که ما از راه دریا داریم تقریبا اضافه از شصت الی هفتاد درصد هم‌اکنون از مسیر چابهار و بندر عباس است.

هشتم اسفند هم بازدید هیأت تجاری فنی افغانستان از بندر چابهار صورت گرفته بود وزارت صنعت و تجارت می‌گوید هیاتی که به ایران رفته درباره حل چالش‌ها در بندر چابهار با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرده است.

محمدالله بختیار رییس ترانزیت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت می‌گوید: «موانعی که سر راه تجارت ما با ایران وجود دارد تلاش می‌کنیم تا آن‌را دور کنیم و ترانزیت و تجارت افغانستان را از این راه افزایش دهیم.

نزدیک به شش ماه پیش پاکستان بیش از چهار هزار کانتینر بازرگانان افغان را در بندر کراچی مسدود ساخت که این محدودیت به بازرگانان حدود ۳۶ میلیون دلار زیان وارد کرد.

ایران در بین ۱۰ شریک اصلی تجاری افغانستان قرار دارد و بیشترین ارزش صادراتی ایران به افغانستان طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱، مربوط به سال ۲۰۱۸ به ارزش بیش از دو میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار بوده، اما این رقم در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مجددا افزایش یافته است.

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ میلیون دلار کالای مختلف از افغانستان وارد کرده بود و این کشور پنجاه و سومین فروشنده به ایران لقب گرفته بود. در سال جاری اما با واردات بیش از ۲۸ میلیون دلار دو رتبه ارتقاء پیدا کرد.

نگاهی به آمارهای واردات افغانستان به ایران در سال گذشته، نشان از افزایش ۲۷ درصدی از نظر وزنی، رشد ۳۷ درصدی از نظر ارزش دلاری و افزایش ۷۰۲ درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۱۹ ایران اولین کشور صادرکننده به افغانستان بوده و چین و پاکستان در رتبه بعدی قرار دارند. همچنین ایران ششمین کشور وارد کننده از افغانستان بوده و هند، پاکستان و چین سه کشور اول واردکننده از افغانستان هستند. البته کل صادرات افغانستان در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۸۶۳ میلیون دلار رسیده که حدود ۱۴ میلیون دلار از آن به ایران انجام شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=7668

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها