دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
واردات 1.4 میلیارد دلار کالا از آسیای مرکزی به افغانستان

وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد افغانستان در یک سال گذشته به ارزش نزدیک به یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از کشورهای آسیای میانه واردات داشته و به ارزش صد میلیون دلار هم کالا صادر کرده است.

به گزارش ایراف؛ آخندزاده عبدالسلام جواد گفت میوه تازه، میوه خشک و هنگ بخش بزرگ صادرات به آسیای میانه را تشکیل می‌دهند و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات کشور به این کشورها تا حدی برابر ساخته شود.

بر بنیاد آمارهای این وزارت، افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دلار واردات و ۱ میلیون دلار صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دالر صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دلار واردات و ۳۲ میلیون دلار صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قرقیزستان ۱ میلیون دلار واردات و ۷ میلیون دلار صادرات، از روسیه ۳۱۵ میلیون دلار واردات و ۴ میلیون دلار صادرات داشته است.

عبدالسلام جواد گفت: «به ارزش ۱۴۸۱ میلیون دلار داد و ستد صورت گرفته که از این میان ۱۳۸۱ میلیون واردات و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات است. اکثر اقلام صادراتی ما میوه تازه، میوه خشک، اجوس، سنگ تالک، کچالو، پیاز، نباتات طبی و هنگ است.»

شماری از بازرگانان تاکید دارند که در زمینه افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه باید توجه جدی صورت گیرد.

در این رابطه مطالعه تعامل افغانستان و آسیای مرکزی با نیم نگاهی به سیاست های طالبان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=4062

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها