چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
مخالفت تاجیکستان با حضور نماینده طالبان در سازمان همکاری شانگهای-ایراف

به گزارش ایراف، مخالفت تاجیکستان با مشارکت طالبان در فعالیت سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک نقطه اختلاف در میان کشورهای عضو این سازمان است.

در همین رابطه، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در 11 ژوئن به خبرگزاری ریانووستی گفت که این موضوع در شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای که در 20 تا 21 ماه مه در آستانه قزاقستان برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.

ضمیر کابلوف، به این خبرگزاری گفته است که مسکو و اکثریت شرکت کنندگان در شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از سرگیری کارگروه سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت کردند، اما تاجیکستان در این زمینه تردیدهایی دارد که روسیه امیدوار است، موضع دوشنبه در این زمینه تلطیف شود.

او افزود موضوع از سرگیری کارگروه سازمان همکاری شانگهای روسیه مورد بحث قرار گرفت و اکثریت شرکت کنندگان در این رویداد موافق از سرگیری کار بودند.

این درحالی است که سال گذشته طالبان تاکید کرده بودند که نمایندگان آنها حق مشروعی برای شرکت در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای دارند.

حکومت سرپرست افغانستان خواهان شرکت در نشست شانگهای شده بود و طالبان  اعلام کرده بودند که حکومت سرپرست از برگزاری چنین نشست‌هایی برای بهبود هماهنگی برای امنیت و همکاری منطقه‌ای استقبال می‌کند و مشارکت افغانستان در این نشست‌ها را حق مشروع خود می‌داند.

طالبان استدلال کرده بودند که غیبت نمایندگان افغانستان در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای مانع هماهنگی همه جانبه در رسیدگی به چالش‌های امنیتی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ارائه کمک‌های بشردوستانه و اجرای پروژه‌های زیربنایی می‌شود.

اما اکنون تلاش‌هایی برای از سرگیری فعالیت‌های طالبان در سازمان همکاری‌های شانگهای توسط برخی از اعضای این سازمان در حال شکل گیری است.

در این بین تاجیکستان به عنوان یکی از اعضای این سازمان همچنان از به رسمیت شناختن و همکاری با طالبان خودداری می کند. امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت که این موضع تا زمانی که یک حکومت فراگیر به نمایندگی از همه اقوام افغانستان  ایجاد نشود، باقی خواهد ماند.

گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان برای رسیدگی به تحولات منفی در افغانستان و با هدف آغاز گفت و گوی مشورتی با کابل ایجاد شد. پروتکل مربوطه در 4 نوامبر 2005 در پکن امضا شد.

ماموریت این گروه تهیه پیشنهادها و توصیه هایی برای همکاری در موضوعات مورد علاقه دو جانبه از طریق جلسات مشورتی در دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای یا سفارت افغانستان در پکن بود.

در 15 ماه مه 2006 شورای وزیران سازمان همکاری شانگهای آیین نامه کار این گروه را تصویب کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24762

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها