چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
علاقه شرکت‌های خارجی برای ایجاد پالایشگاه‌ نفت در افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از وزارت معادن و نفت طالبان می‌خواهند که به جای تمرکز به جلب سرمایه‌گذاری خارجی، بالابردن ظرفیت کارخانه‌های فعال به خصوص در حوزه پالایش نفت خام را مورد توجه خود قرار دهند.

مقام‌های‌ این وزارت افزودند که با توجه به ظرفیت بالای افغانستان در بخش نفت شماری از شرکت‌های ترکی، ایرانی، روسی و ازبکستانی برای ساخت کارخانه‌های معیاری در تصفیه‌ نفت کشور علاقه‌مندی دارند.

مقام‌های این وزارتخانه اشاره کردند که افغانستان در بخش استخراج نفت از ظرفیت بالای برخوردار است و از همین‌رو روند استخراج نفت کشور در حال گسترش است.

وزارت معادن طالبان همچنان به سرمایه‌گذاران افغانستان را فراخوان داده  تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن استفاده کنند‌.

ذبیح‌الله نظری، معاون اتحادیه تصفیه (پالایش) نفت طالبان می‌گوید: تاجران ما بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و ما به سرمایه‌گذاران خارجی مثل ایرانی، ازبکستانی نیاز نداریم چون تاجران بسیار خوب داریم و سرمایه‌گذاران بسیار قوی داریم که می‌توانند از هر کشوری کارخانه‌های معیاری در افغانستان ایجاد کنند و برای تولید نفت با کیفیت آغاز بکنند.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز از وزارت معادن و نفت طالبان می‌خواهند که به جای تمرکز به جلب سرمایه‌گذاری خارجی، بلندبردن ظرفیت کارخانه‌های فعال به خصوص در حوزه تصفیه نفت خام را مورد توجه خود قرار دهند.

یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان می‌گوید: خواست ما این است که پالایشگاه‌هایی که مردم در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای بقا شان باید حمایت شوند.

تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری شده است و هزاران نفر در این بخش مشغول کار هستند.

هم اکنون ۲۴ چاه نفتی در ساحه قشقری سرپل فعال است که روزانه از این چاه‌ها ۱۳۵۰ تن نفت خام استخراج می‌شود.

پیش از این حکومت سرپرست افغانستان ادعا کرده که در سال ۱۴۰۲ از ۶ حلقه چاه نفت جدید حوزه نفتی آمو استخراج آغاز شده است. چین یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در بخش استخراج نفت در افغانستان است. همچنین در حوزه نفتی آمو نقش پر رنگی دارند.

حتی چندی قبل در حضور شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان از حوزه نفت دریای آمو به تعداد ۶۰ هزار تن نفت خام به ارزش ۳۳ میلیون دلار از طریق داوطلبی آزاد به فروش رسیده بود.

همچنین مدتی قبل نورالدین عزیزی، سرپرست صنعت و تجارت طالبان در دیدار با نمایندگان شرکت «ویرا گاز سپهر سوخت» ایران در مورد ایجاد تصفیه‌خانه‌ نفت در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است، در این دیدار نمایندگان شرکت ایرانی در کنار ارایه طرح ایجاد تصفیه‌خانه‌ نفت مطابق به نفت خام استخراجی افغانستان، در مورد مقدار، کیفیت و نوعیت محصولات به‌دست آمده نیز اطلاعاتی داده‌اند.

کمیسیون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان به وزارت‌ صنعت و تجارت طالبان، شرکت دولتی نفت و گاز و اداره ملی ستندرد وظیفه سپرده داده تا برای ایجاد ‌پالایشگاه معیاری نفت که ظرفیت تصفیه سایر مشتقات مواد نفتی را نیز داشته باشد، کنند.

افغانستان همچنین دارای ذخایر نفت و گاز است که بیشتر آن در شمال کشور واقع شده است. با استخراج از منابع افغانستان شاید این کشور بتواند در بازارهای جهانی نفت نیز ورود کند.

از سوی دیگر شرکت‌های ایرانی تجربه لازم در خصوص مسائل نفتی را دارند. دولت سرپرست افغانستان می‌تواند با قراردادهای مناسب علم و توانایی شرکت‌های ایرانی را به کار گیرد.

هفته گذشته رایزنی ایران و طالبان برای ایجاد پالایشگاه نفت در افغانستان انجام شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25549

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها