سه‌شنبه 2 اسد/مرداد 1403 برابر با Tuesday, 23 July , 2024
وضعیت بلاتکلیف افغانستان در سازمان همکاری شانگهای

به گزارش ایراف، بختیار حکیموف، نماینده ویژه روسیه در سازمان همکاری شانگهای در یک نشست خبری در مورد عضویت افغانستان در این سازمان گفت که درخواست این کشور هنوز در دستورکار سازمان همکاری شانگهای قرار نگرفته است.

به گفته این مقام روسی دلیل این امر ناشی از آن است که امروز با درنظر گرفتن واقعیت‌هایی که در این کشور وجود دارد به آن توجه نمی‌شود و به همین دلیل وضعیت افغانستان هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

او همچنین مطرح کرد که موضوع افغانستان همیشه در دستورکار این سازمان قرار دارد.

حکیموف بیان کرد براساس روابط دو جانبه، کشورهای عضو با کابل کار می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نگرانی‌های امنیتی خاص خود را در رابطه با مسئله افغانستان دارند.

چراکه تهدیدات ناشی از تروریسم به ویژه پس از حمله داعش به مسکو از خاک افغانستان شدت گرفته است.

در همین رابطه، در بیست‌وچهارمین نشست سران همکاری شانگهای که در 12 تیرماه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، موضوعاتی چون امنیت و موادمخدر افغانستان در دستور کار جلسه این نشست قرار گرفته بود.

بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از فعالیت‌های داعش، القاعده و برخی دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

افزون بر این، این کشورها معتقدند که مواد مخدر از افغانستان وارد این کشورها می‌شود.

در همین نشست، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از فعالیت گروه تماس شانگهای-افغانستان نیز استقبال کرد.

پوتین در این نشست در مورد فعالیت این گروه گفت: ما از ایده از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که این به عادی‌سازی بیشتر وضعیت در این کشور کمک می‌کند.

این اعلام حمایت درحالی است که گروه تماس منطقه ای تهران نیز فعال است.

 همچنین، یرژان کیستافین، سفیر قزاقستان در اسلام آباد چندی پیش در نشست مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد اظهارداشت که برای گسترش نفوذ سازمان همکاری‌های شانگهای در افغانستان تعامل با این کشور مهم است.

این دیپلمات قزاقستانی گفت: تعامل با افغانستان برای حل چالش‌ها و مشکلات ژئوپلتیک مهم است.

اما باید گفت که نگرانی‌های امنیتی و تهدیدات ناشی از تروریسم در این کشور منجر به عدم اجماع حضور افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای شده است.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه ماه گذشته مخالفت تاجیکستان با حضور نماینده طالبان در سازمان همکاری شانگهای را اعلام کرد  هرچند که دولت تاجیکستان این اظهارات کابلوف را رد کرد و گفت: با حضور افغانستان در سازمان شانگهای مخالف نیستیم.

انستیتوی صلح آمریکا نیز در خردادماه سال جاری گزارش داده بود که میان اعضای این سازمان برای حضور طالبان در نشست‌ها اختلاف وجود دارد.

به زعم کشورهای عضو این سازمان افغانستان همچنان منبع تهدیدات تروریستی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اوایل ماه جاری اعلام کرد که افغانستان هنوز منشاء تهدیدات تروریستی است.

این درحالی است که طالبان بارها درخواست حضور در نشست های این سازمان را کرده اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28451

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها