دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
زعفران ایران به نام افغانستان فروخته می‌شود- ایراف

به گزارش ایراف، فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران ایران گفت که افغانستان زعفران ایران را می‌خرد و آن را به عنوان محصول تولیدی خود به مشتریان خارجی می‌فروشد.

دبیر شورای ملی زعفران ایران گفت: بیشتر بازارهای صادراتی ما افغانستان، چین، اسپانیا و قطر است. افغانستان سال گذشته ۴۰ تن زعفران ایران را خریده و در بازارهای ایران فروخته است.

فرشید منوچهری در ادامه توضیح داد: «کشوری مثل افغانستان زعفران خود را به مصرف نمی‌رساند، بلکه آن را به عنوان محصول تولیدی افغانستان به مقاصد صادراتی کشور ما و آن هم با قیمت بالاتر صادر می‌کند.»

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که در گذشته گزارش‌هایی از صادر شدن زعفران افغانستان به نام ایران به کشورهای دیگر وجود داشته است. به گفته این مقام شورای ملی زعفران ایران، در پی کاهش صادرات زعفران ایران به چین، حجم صادرات این محصول در شش ماه دوم سال گذشته کاهش یافته است.

منوچهری تصریح کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان، ایران را به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران نمی‌شناسند.

او گفت: «اگر روزی افغانستان رقم قابل توجهی زعفران تولید کند، به‌راحتی می‌تواند به بازارهای ما ورود و جایگاه ما را محدود کند و نیازی هم به واردات از ایران نداشته باشد.» دبیر شورای ملی زعفران ایران تاکید کرد که برای ثبت زعفران به عنوان «نشان تجاری» اقدام شود.

دولت سرپرست افغانستان اواخر سال ۱۴۰۲ گفت که بیش از ۴۰۰جریب زمین در اطراف قندهار زعفران کشت شده است. ولایت هرات، در همسایگی ایران نیز بزرگترین مرکز تولید زعفران افغانستان است.

این شرایط می‌تواند زنگ خطری برای زعفران ایران باشد و باید هرچه سریع‌تر فکرغ جدی برای این موضوع شود. همچنین ایران می‌تواند توافقات تجاری و کشاورزی خوبی در این خصوص با افغانستان داشته باشد.

پیشنهاد می شود: افغانستان خواهان کمک و همکاری با ایران در بخش کشاورزی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=13442

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها