دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
خط لوله صلح بین پاکستان ایران در هر صورت تکمیل می‌شود- ایراف

به گزارش ایراف، نماینده نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان پس از حضور در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا، در یک نشست رسانه ای گفت: با هیئت‌های بسیاری از کشورها در گامبیا دیدارهایی صورت گرفت.

اسحاق دار در مورد خط لوله گاز پاکستان به ایران گفت: پاکستان کشوری آزاد و مستقل است، نگرانی‌های آمریکا یا عربستان مشکل ما نیست.

وی گفت: ما باید به مشکلات و نیازهای داخلی خود نگاه کنیم، پاکستان و ایران هیچ فشاری روی خط لوله گاز نمی پذیرند، خط لوله گاز پاکستان ایران در هر صورت تکمیل می‌شود و دولت شهباز شریف این پروژه را تایید می‌کند.

این صحبت ها پس از جدی شدن فاز عملیاتی پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و سنگ اندازی های آمریکا و عربستان در این پروژه مطرح شد.

پیش از این حسن نوریان، نماینده کنسول ایران در شهر کراچی پاکستان، روز دوشنبه(۱۷ تردیبهشت) گفت که تهران و اسلام‌آباد با وجود مخالفت‌های آمریکا در صدد یافتن راه‌هایی برای تکمیل کردن پروژه لوله انتقال گاز هستند که کار آن بارها به تاخیر افتاده است.

پاکستان و ایران در سال ۲۰۰۹ قرارداد ساختن این لوله گاز را امضا کردند که روزانه ۲۱ میلیون تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز را از جنوب ایران به ایالت‌های بلوچستان و سند در پاکستان انتقال می‌دهد.

این لوله انتقال گاز با طول ۱۹۰۰ کیلومتر که قرارداد آن برای ۲۵ سال است، بخش زیادی از انرژی را تامین خواهد کرد که پاکستان به آن نیاز دارد.

ایران گفته است که تاکنون دو میلیارد دلار را برای ساخت این لوله در خاک خود هزینه کرده است. با اینحال، پاکستان به دلیل هراس از آسیب دیدن از تحریم‌های بین‌المللی بر ایران، کار ساخت این لوله را در خاک خود آغاز نکرده است.

پاکستان در سال ۲۰۱۴ خواستار تمدید ۱۰ ساله در کار ساخت این لوله شد که این مهلت نیز در سپتامبر سال گذشته منقضی شد. کارشناسان می‌گویند که ایران می‌تواند پاکستان را به دلیل کوتاهی در تطبیق این قرارداد به محکمه بین‌المللی بکشاند.

به دلیل نگرانی از اقدام حقوق ایران، حکومت سرپرست پیشین پاکستان در ماه فبروری سال روان ساختن ۸۰ کیلومتر از این لوله گاز را تصویب کرد تا از پرداخت ۱۸ میلیارد دلار جریمه به ایران به دلیل تاخیر این پروژه جلوگیری کند.

حکومت پاکستان گفته است که در صدد کسب معافیت از تحریم‌های ایالات متحده بر ایران است تا این پروژه در خاک پاکستان نیز کامل شود. با اینحال، ایالات متحده گفته است که از این پروژه حمایت نمی‌کند و به پاکستان هشدار داده است که از اجرای این پروژه پرهیز کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ماه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: ما همواره به همگان توصیه کرده‌ایم که تجارت با ایران با خطر مواجهه با تحریم‌های ایالات متحده همراه است و به همه توصیه می‌شود که این موضوع را با دقت تحت نظر قرار دهند.

گاز نخستین منبع انرژی هم برای صنایع و هم برای مردم عادی پاکستان است و آن کشور برای تامین آن از ایران و حتی کشورهای آسیای مرکزی تلاش دارد.

ایران پس از روسیه، دومین ذخیره بزرگ گاز طبیعی را در جهان دارد، اما تحریم‌های غرب، کشکمش داخلی سیاسی و تاخیر در تطبیق پروژه‌های لوله‌های انتقال گاز صادراتی، سبب شده است که تهران نتواند به عنوان صادرکننده بزرگ گاز در جهان عرض اندام کند.

پیشنهاد می شود: اسلام‌آباد: گاز ایران ضامن امنیت انرژی پاکستان است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18375

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها