چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
ارزش ۲۸۱ میلیون دلاری تجارت افغانستان و ازبکستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید که سال گذشته به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار میان افغانستان و ازبکستان داد و ستد تجاری انجام شده است.

به گزارش ایراف، عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارتخانه آمار داده است که از رقم یادشده، ۲۳ میلیون دلار آن را صادرات تشکلیل می‌دهد. قالی، میوه خشک، کنجد و آبمیوه از افغانستان به ازبکستان صادر شده است.

عبدالسلام جواد افزود: با کشور ازبکستان تجارت دوجانبه داریم. در جریان سال ۱۴۰۲ دوران تجارت بین دو کشور به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار بود که به ارزش ۲۳ میلیون دلار صادرات و به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار واردات داشتیم.

همزمان روزنامه سنترال ایشیا به نقل از اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان گزارش داده که این کشور با امضای قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دلار با افغانستان موافقت کرده است. بر بنیاد این گزارش، این قراردادها در سفر سه روزه هیاتی از بازرگانان افغان به تاشکند امضا شده‌اند.

در بخشی از این گزارش همچنین آمده است که دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای تجارت ازبکستان-افغانستان بوده که این شورا شامل ۱۸ شرکت افغانستانی خواهد بود.

دولت سرپرست افغانستان به دنبال گسترش روابط اقتصادی خود است. کشورهای همسایه افغانستان نیز در رقابت تنگاتنگ برای قراردادهای تجاری با این کشور قرار دارند.

در این رابطه مطالعه ایجاد شورای تجارت بین ازبکستان و افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17127

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها