چهارشنبه 3 اسد/مرداد 1403 برابر با Tuesday, 23 July , 2024
برچیدن پرچم‌های عاشورایی توسط «افراد پایین‌رتبه طالبان»؛ ادامه مذاکرات برای رفع محدودیت‌ها

به گزارش ایراف؛ صبح امروز سه شنبه، 19 تیرماه شماری از ساکنان غرب کابل از جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین(ع) و دیگر نمادهای عاشورایی که در شهر نصب شده بود توسط نیروهای امنیتی خبر دادند.

یک مقام حوزه سیزدهم امنیتی پلیس در غرب کابل در این باره گفت که این کار طبق توافق کمیسیون فرهنگی متشکل از نمایندگان وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ، امر به معروف و نهی المنکر و علمای اهل تشیع، صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام عبدالله افضلی، سخنگوی شورای عالی تنظیم امور دینی افغانستان در مورد این اقدام نیروهای طالبان گفت که یک هیأت از سوی این شورا برای رفع این مشکل تعیین شده و مذاکرات با مقامات طالبان به خاطر رفع محدودیت‌ها ادامه دارد.

او با بیان اینکه به زودی با مقامات بلندپایه به خاطر رفع محدودیت‌ها نیز جلسه برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که این مشکل حل شود.

افضلی با بیان اینکه جمع آوری پرچم‌های عزای حسینی، سقاخانه‌ها و دروازه‌های سیاه‌پوش را کار افراد پایین رتبه طالبان دانست و افزود که این موضوع قابل تشویش نیست و به زودی رفع خواهد شد.

او در گفت‌وگو با صدای افغان خاطرنشان کرد که خواست مقامات طالبان این است که نصب پرچم‌ها، دروازه‌های سیاه‌پوش و ایجاد سقاخانه‌ها تنها در مساجد و حسینیه‌ها باشد.

این در حالی است که عزاداران حسینی در غرب کابل خواهان رفع جدی این محدودیت‌ها از سوی طالبان است.

پیش از این نیز خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیت کابل گفته بود که در ایام محرم و عاشورا کمیته‌های امنیتی و فرهنگی با حضور برخی از نمایندگان وزارتخانه‌ها ایجاد شده است.

وی گفته بود که در این دو کمیته نمایندگان اهل تشیع نیز حضور دارند و کارهای کمیته‌ها با هماهنگی و مشوره آنان پیش خواهد رفت و تمامی تصمیم‌ها این کمیته‌ها با هماهنگی علمای شیعه است.

این درحالی است که گزارش‌هایی هم از ولایت هرات در مورد جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین(ع) از سوی منابع مردمی منتشر شده است.

سال گذشته نیز نیروهای امنیتی در ایام محرم، چنین اقدام مشابهی را در شهرهای کابل و غزنی انجام داده بودند که ناراحتی مردم را در پی داشت.

شورای علمای شیعه افغانستان پیش از این در بیانیه‌ای به مناسبت ایام محرم و عاشورای حسینی از طالبان خواست که از انجام رفتارهای حساسیت‌برانگیز توسط نیروهای امنیتی در ایام عزاداری حسینی، جلوگیری کند.

پیشنهاد می شود: شورای علمای شیعه افغانستان: طالبان در ایام محرم اقدامات حساسیت برانگیز نکنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28454

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها