چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
تولید گندم در افغانستان افزایش یافت-ایراف

به گزارش ایراف، صدر اعظم عثمانی، معاون وزارت کشاورزی طالبان می‌گوید که یکی از دلایل مهم افزایش کشت و برداشت گندم، ممنوعیت کشت خشخاش و روی آوردن کشاورزان به کشت گندم است.

آمارهای این وزارتخانه نشان می‌دهد که در سال جاری کشاورزان نسبت به سال گذشته ۶ درصد بیش‌تر زمین‌های کشاورزی این کشور را زیر کشت گندم برده‌اند.

صدر اعظم عثمانی در این باره افزود: «تولید و کشت گندم در سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته که یکی از دلایل آن کاهش کشت کوکنار است.»

به گفته او، وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری کمیته‌های مختلفی را در نقاط مختلف کشور موظف کرده تا زمین‌های تخریب شده بر اثر سیل‌های اخیر را شناسایی و برای بازسازی آن‌ها اقدام کنند.

معاون کشاورزی و دامداری طالبان این وزارت گفت: «سال گذشته ما ۳۳ هزار متریک تُن گندم را برای کشاورزان توزیع کردیم و امسال هم برنامه داریم که در حدود ۶۰ هزار متریک تُن گندم توزیع کنیم.»

او تأکید کرد که برای رسیدن به خودکفایی، تلاش‌ها برای گسترش زمین‌های زیر کشت و تولید بذر اصلاح‌شده جریان دارد.

براساس آمارهای وزارت زراعت، آبیاری و دامداری، افغانستان سالانه به ۶.۹ میلیون متریک تُن گندم نیاز دارد.

‏پیش از این نیز دفتر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) از پروژه‌های اداره توسعه آمریکا، در زمینه‌های زراعی و دامداری در افغانستان خبر داده بود.

سیگار روز شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این پروژه‌ها به ارزش ۷۵ میلیون دلار آمریکایی از سوی اداره کمک‌های توسعه‌ای ایالات متحده در هرات، مزار شریف، جلال آباد و قندهار اجرا می‌شود و هدف آن فراهم سازی زمینه اشتغال در عرصه زراعی، مالداری، افزایش محصولات کشاورزی و حمایت از زنان در زراعت است.

لازم به ذکر است بررسی وضعیت خشخاش در افغانستان از محورهای نشست دوحه ۳ بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27158

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها