دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
اعضای شورای امنیت، نگران اعمال محدودیت بر یوناما بودند

علی موجانی؛ پژوهشگر تاریخ روابط خارجی در ایکس نوشت:
۱. فعالیت #یوناما با قطعنامه ۲۷۲۷، همراه با جهت‌گیری آن بسوی اولویت‌های حقوق بشری اگرچه اولویت‌های روسیه و چین نبود اما با رای آنها همراه شد. در جلسه شورا، نماینده #روسیه به تلاش‌های غیرقابل توجیه برای سیاسی کردن حوزه خدمات بشردوستانه که موجب تاخیر در رای‌گیری شده بود، اشاره کرد.

۲. نماینده #چین در جلسه #شورای_امنیت متاسف از آن شد که #قطعنامه_۲۷۲۷ منعکس‌کننده تحولات دوساله اخیر نیست، بنابراین توجه داد که “یوناما باید به نقش فعال خود در ارتقای توسعه پایدار، تسهیل #همگرایی_منطقه‌ای و کمک به مردم افغانستان برای بنای زندگی بهتر ادامه دهد”.

۳. نماینده دولت سابق #افغانستان و دارنده کرسی این کشور در سازمان ملل بصراحت خرسندی خود را از اجماع و وحدت اعضای شورای امنیت بر سر آنچه “اصول” نامید، ابراز کرد.

۴. اما نقطه اشتراکی که زمینه انسجام ۱۵ عضو از جمله روسیه و چین با #آمریکا و فرانسه و دیگران را فراهم ساخت آن بود که اعضای شورا بیم از آن داشتند دامنه ناخرسندی مقامات #طالبان در دولت سرپرست کنونی افغانستان از تعیین نماینده ویژه، موجب اعمال محدودیت بر سر عملکرد کاری یوناما شود.

۵. ابراز ناخرسندی میان طرفین هفته پیش آغاز شد. رئيس یوناما در نیویورک به موضوع #تروریسم طی گزارش عملکرد یک‌ساله خود ورود کرد. متعاقب آن دبیرکل #سازمان_شانگهای، امنيتی ترین ساختار منطقه‌ای نیز موضعی مشابه گرفت. همین سبب شد #سخنگوی_امارت_اسلامی فعالیت یوناما را “محدود” ارزیابی کند.

پیشنهاد می شود: مأموریت «یوناما» در افغانستان تمدید شد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=10265

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها