دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
«توافق اولیه» حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس

شبکه المیادین اعلام کرده است که به نسخه ای از توافق اولیه بین حماس و رژیم صهیونیستی دست یافته است که چگونگی تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه را توضیح می دهد.

به گزارش ایراف، این شبکه گفته است هدف از این توافق که سه مرحله دارد، آزادی تمام اسرای رژیم صهیونیستی اعم از نظامی و غیرنظامی، زنده یا مرده و همچنین شامل اسرای سابق است.

در مرحله نخست این توافق،  باید نیروهای اشغالگر از مناطق مسکونی به سمت شرق غزه و تا نزدیکی مرز عقب نشینی کنند.

علاوه بر این، در حین تبادل اسرا پرواز تمامی هواپیماهای تهاجمی ، ۱۰ ساعت در روزهایی که تبادل اسرا صورت می‌گیرد، متوقف خواهد شد.

در روز هفتم این توافق پس از آنکه اسرای زن آزاد شدند، نظامیان اشغالگر باید از خیابان الرشید به سمت خیابان صلاح الدین عقب نشینی کنند.

این عقب نشینی باید به ورود کمک های بشردوستانه و بازگشت آوارگان غیرنظامی غیر مسلح به مناطق مسکونی کمک کند.

همچنین در مرحله اول باید بعد از سپری شدن ۲۲ روز و آزاد سازی یک سوم اسرای اسرائیلی، نظامیان اشغالگر باید از مرکز غزه به سمت مناطق نزدیک به مرز عقب نشینی کنند.

در بخش دیگری از این مرحله، حماس 33 اسیر رژیم صهیونیستی را آزاد خواهد کرد که در مقابل این رژیم باید در ازای هر زن اسیر، 20 زن و کودک فلسطینی را براساس نام هایی که حماس ارائه داده، آزاد کند.

آزادسازی اسرای بیمار، زخمی و بالای 50 سال بخش دیگری از مرحله اول بین دو طرف خواهد بود.

حماس همچنین در این توافق گفته است که  تمامی نظامیان زن رژیم صهیونیستی را در مقابل آزادسازی 40 اسیر که شامل اسرای حبس ابد و احکام مختلف می شود توسط رژیم صهیونیستی، آزاد می کند.

در ادامه این مرحله حماس باید در روز هفتم لیستی از نام های اسرای باقی مانده را ارائه کند تا در روز سی و چهارم آزاد شوند. از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی حق ندارد اسرای فلسطینی که آزاد شده اند را براساس اتهامات سابق، مجدد دستگیر کند.

این مرحله و نتایج آن مبنای مذاکرات برای مرحله دوم خواهد بود.

اما در مرحله دوم که به مدت 42 روز تمدید می شود، تهمدیدات لازم برای نهایی شدن توافق برای ایجاد آرامش پایدار صورت خواهد گرفت.

در این مرحله باید بسترهای لازم برای بازسازی همه جانبه منازل، تاسیسات و زیرساخت های غیرنظامی صورت بگیرد.

در نهایت، در مرحله آخر که 42 روز برای آن تعیین شده دوطرف باید اجساد و بقایای کشته شدگان همدیگر را پس از شناسایی مبادله کنند.

علاوه بر این، این مرحله شامل بازسازی  5 ساله  مکان ها و تاسیسات غیرنظامی نوار غزه نیز است. این در حالی است که در این مدت طرف فلسطینی نباید به بازسازی زیرساخت ها و تاسیسات نظامی یا وورد مواد یا اجزای مورد استفاده برای مقاصد نظامی در غزه بپردازد.

درباره 4شرط مقاومت فلسطین برای پذیرش آتش بس در غزه بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17213

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها