دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.

حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان و خروج هرج و مرج گونه و غیرمسئولانه این کشور در اوت 2021 از افغانستان، هزینه های زیادی را برای آمریکا برجای گذاشت. این هزینه ها هم شامل تلفات انسانی و هم مادی می شود به طوری که  براساس آمارها جنگ آمریکا در افغانستان صدها هزار کشته و بیش از دو تریلیون دلار هزینه برای  این کشور برجای گذشت. در حالی که نتیجه ای جز شکست در پی نداشت.

به گزارش ایراف، آمارها در گزارش نهادهای مختلف نشان از  میزان بسیار بالای هزینه ها حضور نظامی آمریکا در افغانستان می دهد. در واقع، دو دهه حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان در شرایطی رقم خورد که خرج زیادی را روی دست آمریکا برجای گذاشت ولی نتیجه ملموسی برای این کشور نداشت و منجر به تن دادن به خروجی غیرمسئولانه از افغانستان شد.

آمریکا در سال 2001 برای بیرون راندن طالبان که به گفته این کشور به اسامه بن لادن شخصی که ارتباط بسیار نزدیکی با حملات 11 سپتامبر 2001 در امریکا داشته، پناه داده است، به افغانستان حمله کرد. این حمله بستر حضور بیست ساله امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و بازسازی افغانستان را برای این کشور فراهم کرد. حضوری که طبیعتاً خرج زیادی هم بر روی دستان امریکا برجای گذاشت. هرچند کشورهای دیگری نیز امریکا را در این پروژه همراهی کرده بودند اما سهم بزرگی از هزینه های افغانستان برگردن ایالات متحده بود.

به گزارش بی بی سی، طبق آمار دولت آمریکا، بین سال های 2010 تا 2012، وقتی که تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان بیش از 100000 سرباز بود، هزینه جنگ بیش از 100 میلیارد دلار در سال افزایش یافت. اما با تغییر  رویکرد ارتش ایالات متحده از عملیات تهاجمی به تمرکز به آموزش نیروهای افغان، هزینه ها در سال های اخیر به حدود 45 میلیون دلار کاهش یافت.

در همین رابطه، وزارت دفاع آمریکا، مجموع هزینه های نظامی در افغانستان را از اکتبر 2001 تا دسامبر 2020، 825 میلیارد دلار اعلام کرد. این درحالی است که به گفته این وزارت، حدود  130 میلیارد دلار دیگر صرف پروژه های بازسازی شده است.

از طرف دیگر، براساس داده های رسمی، مجموع هزینه ها بین سال های 2001 تا 2020 به حدود 955 میلیارد دلار می رسد.

Screenshot

همچنین در مورد هزینه های جنگ در افغانستان موسسه واتسون براون در مطالعات انجام شده در این زمینه آمار می دهد که  از زمان حمله به افغانستان در سال 2001، ایالات متحده 2.313 تریلیون دلار برای جنگ هزینه کرده است که شامل عملیات در افغانستان و پاکستان می شود. این مطالعه خاطرنشان می کند که این هزینه ها شامل مقدار بودجه ای که ایالات متحده موظف است برای مراقبت مادام العمر از کهنه سربازان آمریکایی پرداخت کند، نمی شود.

این مطالعه همچنین تخمین می زند که 243000 نفر در نتیجه مستقیم این جنگ جان خود را از دست دادند. این آمار شامل تلفات انسانی غیرمستقیم جنگ نمی شود. مطالعه می افزاید ارقام مربوط به افغانستان بخشی از هزینه های بزرگتر جنگ های آمریکا پس از 11 سپتامبر است که به عراق، سوریه، یمن، سومالی و جاهای دیگر کشیده شده است.

اداره سیگار (اداره بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان) نیز در این رابطه گزاش می دهد که تا اوت 2021 دولت ایالات متحده بیش از 145 میلیون دلار را طی برای بازسازی افغانستان، نیروهای امنیتی، نهادهای مدنی، اقتصاد و جامعه مدنی هزینه کرده است. تا سال 2004 هزینه ها تقریباً 45 درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می دادند.

اما باید گفت که این هزینه ها درحالی در افغانستان و در طولانی ترین جنگ آمریکا خرج شد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حضور آمریکا در افغانستان نتیجه بخش نبوده است و سیاست این کشور در افغانستان شکست خورده است. در همین رابطه سیگار در گزارشی در ماه آوریل سال گذشته میلادی گفته بود که امریکا در ایجاد نهادهای حکومت داری باثبات، دموکراتیک و پاسخگو در افغانستان شکست خورده بود.

از طرف دیگر، باید گفت بخش زیادی از این هزینه ها در شرایطی در بخش نظامی صرف شده بود که برخلاف ادعای ایالات متحده، نیروهای نظامی افغانستان توانایی تامین در سراسر کشور را به صورت مستقل نداشتند. مسئله ای که  یکی از دلایل سقوط در افغانستان شمرده می شود.

اداره سیگار در رابطه در گزارش خود در ماه فوریه 2023 می گوید که دولت ایالات متحده از سال 2002 نزدیک به 90 میلیارد دلار کمک امنیتی به نیروهای دفاعی امنیت ملی اختصاص داده بود تا یک نیروی مستقل و توانا برای مبارزه با تهدیدات داخلی و خارجی برای افغانستان ایجاد کنند. این درحالی است که این گزارش می افزاید، وابستگی ارتش افغانستان به نیروهای نظامی ایالات متحده و نیروهای ائتلاف یکی از عوامل اساسی فروپاشی افغانستان بود. چراکه این وابستگی هرگز اجازه نداد نیروهای دفاعی و امنیتی مستقل و خارج از تسلط آمریکا فعالیت کنند.

پیشنهاد می شود:«ترامپ» نمی‌خواهد شکست افغانستان در اوکراین تکرار شود

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها