دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
گسترش روابط افغانستان و ایران در همه زمینه‌ها چشمگیر بوده است+ فیلم

شیرمحمد عباس استانکزی؛ معین سیاسی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان، صبح امروز یک شنبه، 22 بهمن در مراسم تجلیل از چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سوی سفارت این کشور در کابل، با چشمگیر و قابل توجه بودن روند گسترش روابط دو کشور همسایه افغانستان و ایران در تمام زمینه‌ها، خواستار تقویت هرچه بیشتر این روابط شد.

به گزارش ایراف، شیرمحمد عباس استانکزی، در سخنانی در این مراسم که با حضور شخصیت های حکومتی و سیاسی دو کشور، علما، فعالان فرهنگی و خبرنگاران برگزار شده بود، گفت که پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ثمره اتحاد و یک‌پارچگی میلیون‌ها مرد و زن مسلمان ملت ایران است.

او افزود: «این روز را من به نمایندگی از امارت اسلامی افغانستان به سفیر و دیپلمات‌های ایرانی و از طریق شما به دولت و ملت شریف ایران تبریک تهنیت عرض می‌‌دارم.»

آقای استانکزی افزود که در بیش از دو سال و نیم گذشته تعامل، توسعه و گسترش مناسبات میان حکومت سرپرست افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،علمی و غیره چشمگیر و قابل توجه بوده ‌است.

این مقام وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان تاکید کرد که افغانستان و ایران براساس حسن نیت و حسن همجواری به سوی اعتماد‌سازی متقابل حرکت نموده و به این نگرش رسیده‌اند که باعث دست‌یابی به اصول و منافع مردمی دو کشور با نگاه برد و برد تعامل داشته باشند.

وی افزود: پس زمینه‌های مشترک تاریخی دینی، فرهنگی و زبانی میان دو کشور سبب می‌گردد، تا روابط میان دو کشور در ابعاد مختلف از قبل گسترش و تقویت یابد چنانچه امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه نیز به تاریخ 2 جدی (دی) سال روان در همایش بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین اشتراک نمودند و در حاشیه این نشست، ملاقات‌های سودمند و ارزشمند دوجانبه با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتند که بر تقویت و گسترش روابط حسنه میان دو کشور افزوده است.

آقای استانکزی همچنین گفت: اقتصاد و تجارت یکی از حوزه‌های مهم همکاری میان دو کشور در جهت تعاملات دوجانبه اقتصادی است و روابط اقتصادی بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران همواره در حال گسترش است.

وی با اشاره به سفر ملا برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان به جمهوری اسلامی ایران گفت: چنانچه ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء در راس هیات 30 نفره از تاریخ 13 الی 19 عقرب سال جاری به ایران سفر نمودند، و ما شاهد به امضا رسیدن چندین توافق نامه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور بودیم که اکنون برای عملیاتی شدن این توافقنامه ها تلاش‌ جریان دارد.

معین سیاسی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان گفت: در بخش قضایی ما میزبان هیات بلندرتبه عدلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران بودیم که در این راستا از جمهوری اسلامی ایران صمیمانه ابراز امتنان و قدردانی می‌نمایم.

وی خاطرنشان کرد که حکومت سرپرست افغانستان خواهان گسترش و تقویت روابط با کشورهای همسایه و من‌جمله جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و به تداوم این روابط در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی تاکید می‌ورزد.

درباره توافق ایران و افغانستان بر ایجاد کمیته کاری مشترک در حوزه آموزش و پرورش بیشتر بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=5291

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها