احتمال تبدیل شدن افغانستان به محل جنگ‌های نیابتی-کریم خرم درباره آغاز جنگ نیابتی در افغانستان هشدار داد

به گزارش ایراف، کریم خرم، به تازگی در پیامی در صفحه رسمی خود در ایکس از احتمال تبدیل شدن افغانستان به محل جنگ‌های نیابتی هشدار داد.

این چهره سیاسی نظام پیشین افغانستان با اشاره به وضعیت جنگی در مناطق مختلف جهان معتقد است که اگر به مسئله افغانستان رسیدگی نشود، این کشور که اکنون به زعم او در یک جنگ سرد قرار دارد به سمت جنگ نیابتی تغییر مسیر خواهد داد.

خرم نوشته است: «جهان ما عمیقاً درحال تحول است. در این مرحله گذار در جهان در چند نقطه جنگ گرم وجود دارد. اوکراین، غزه و احتمالا روزی دیگر دریای چین جنوبی و یا تایوان. اما در افغانستان رقابت‌های بزرگ ژئوپلتیکی فعلاً در شکل جنگ سرد است. در نتیجه اگر وضعیت فعلی در این کشور مانند عدم به دست آوردن رسمیت بین المللی، عدم حضور در مجامع بین المللی، وجود بهانه‌ها برای مداخله مانند موجودیت گروه‌های سیاسی یا نقض حقوق بشر و غیره تداوم یابد، جنگ سرد فعلی جای خود را به جنگ‌های نیابتی خواهد داد که عواقب خوبی نخواهد داشت.»

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که یک نهاد آمریکایی به تازگی در گزارشی از سازمان ملل خواسته است که طالبان را در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان پاسخگو کند.

همچنین این نهاد آمریکایی خواستار تعامل و فشار همزمان در برابر طالبان شد و گفت: باید با تعامل و فشار به طور همزمان با طالبان برخورد کرد.

اما خرم در آخر معتقد است که حاکمیت قانون و اصلاحات می تواند جلوی این فاجعه را بگیرد.

باید گفت درحالی خرم از ایجاد اصلاحات و وجود حاکمیت قانون در افغانستان برای برون رفت از شرایط فعلی نام می برد که در جریان سه سال گذشته طالبان هیچ اقدامی در خصوص نوشتن قانون اساسی در افغانستان انجام نداده است.

آنچه افغانستان تحت حاکمیت و کنترل طالبان را به پیش می برد نه اتکا به قانون اساسی به عنوان مکانیزم هدایت کننده هر کشوری بلکه فرامین و دستورهای حکومتی است که سیاست های داخلی و خارجی افغانستان را تعیین می کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24154

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها