دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
شکردخت جعفری زن افغانستانی تحصیلکرده ایران برنده جایزه‌ «مبتکر سال» در انگلیس شد- دستگاه دوزسنج» برای ثبت تشعشعات پرتودرمانی سرطان_ایراف

به گزارش ایراف، شکردخت جعفری، امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت) با نشر پستی در صفحه فیس‌بوک خود گفته است که از دریافت این جایزه خوشحال است.

او از مرکز فناوری دانشگاه ساری انگلیس برای نامزدی تیم شرکت تحت مدیریتش به‌نام «TrueInvivo» سپاس‌گزاری کرده است. در کنار خانم جعفری، چهار نفر دیگر نیز نامزد دریافت این جایزه بوده‌اند.

شکردخت جعفری اصالتاً از ولایت دایکندی افغانستان است و اکنون در انگلیس زندگی می‌کند. او شش‌ساله بود که همراه با خانواده‌اش به ایران مهاجر شد و تحصیلات خود را تا پایان دوره‌ لیسانس در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و تبریز ادامه داد.

جعفری در سال ۲۰۰۴ میلادی از ایران به افغانستان بازگشت و در دانشگاه کابل مشغول تدریس شد. او همزمان به‌عنوان نماینده‌ وزارت تحصیلات عالی، در کمیسیون انرژی اتمی افغانستان نیز عضویت داشت و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به‌عنوان سوپروایزر دیپارتمنت رادیولوژی انستیتوی طبی فرانسه برای اطفال (اف‌ام‌آی‌سی) نیز کار کرد.

او در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی با بورسیه تحصیلی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به انگلیس رفت تا تحصیلات خود را در مقطع ماستری در رشته‌‌ فیزیک طبی در دانشگاه ساری آن کشور ادامه دهد.

جعفری پس از پایان دوره‌ ماستری، تحصیلات خود را در مقطع دکترا نیز در دانشگاه ساری ادامه داد و در سال ۲۰۱۵ میلادی از دوره‌ دکترا فارغ‌التحصیل شد و سپس با نوشتن بیش از ۴۰ مقاله‌ علمی و دو اختراع مهم، تبدیل به نخستین فیزیکدان طبی زن اهل افغانستان شد.

نخستین اختراع خانم جعفری «دستگاه دوزسنج» برای ثبت تشعشعات پرتودرمانی سرطان بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی در انگلیس ثبت شد.

او این دستگاه را زمانی اختراع کرده بود که با بیماری سرطان سینه دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد و به‌دلیل این‌که هنوز تأیید کمیته قوانین طبی انگلیس را دریافت نکرده بود، پزشکان اجازه‌ استفاده از آن را برای درمان مخترع که سومین فرزند خود را نیز باردار بود، نداشتند.

اختراع دوم جعفری در ادامه‌ اختراع اولش، با عنوان «اندازه‌گیری سه بعدی دوز اشعه» در سال ۲۰۲۱ میلادی ثبت شد. این اختراع یک سیستم سه بعدی دوزسنجی است که در داخل بدن بیمار سرطانی قرار داده می‌شود، وقتی بیمار تحت درمان رادیوتراپی قرار می‌گیرد، مقدار دقیق تشعشع دریافتی بدن بیمار را ثبت می‌کند و پزشکان با خوانش آن، سنجش میزان اشعه‌ دریافتی بدن بیمار را در می‌یابند.

شکردخت در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه زنان در نوآوری در انگلیس شد. این رقابت توسط “نهاد نوآوری انگلستان” (Innovate UK’s infocus awards) راه اندازی شده و هدف آن حمایت از زنانی است که می‌توانند الگو و الهام‌بخش سایر زنان باشند.

پیشنهاد می شود: اعطای عالی‌ترین نشان جامعه جراحان آلمان به یک پزشک افغانستانی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17065

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها