پنج‌شنبه 27 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Wednesday, 15 May , 2024
جستجو
Close this search box.
کاظمی قمی: ایران از هر ابتکار سازنده برای افغانستان حمایت می کند- ایراف

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در گفت‌وگوی ویژه با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گفت که کشورش از هر ابتکاری که سازنده باشد، حتی تعیین نماینده ویژه با صلاحیت‌های مشخص که سبب حل چالش‌های افغانستان  شود، استقبال می کند.

به گزارش ایراف، کاظمی قمی در این گفتگو مطرح کرد که همکاری ایران و کابل در سطح بی نظیری قرار دارد.

وی درباره تشکیل دولت فراگیر گفت: به اراده مردم افغانستان احترام می گذاریم.

کاظمی قمی تصریح کرد: آنچه که ما بارها مطرح کردیم این است که هر آن چیزی که مردم افغانستان بخواهند، مورد تایید ما خواهد بود.

پیش از این نیز نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان ضمن تاکید بر اینکه تشکیل دولت فراگیر راه برون رفت افغانستان از شرایط کنونی است گفته بود که سیاست جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی نگاهی مردمی است. طبق بیانات رهبر انقلاب اسلامی دولت ها می آیند و می روند و مردم می مانند.

تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان یکی از خواست های جامعه جهانی و جمهوری اسلامی ایران است که تاکنون طالبان پاسخی به این درخواست ها نداده است و حکومت فعلی در افغانستان را همه شمول و اظهارنظر در این امر را از سوی کشور های دیگر نوعی دخالت می داند.

 کاظمی قمی در بخش دیگری از این گفتگو تحولات جاری در افغانستان را امری تاثیرگذار بر امنیت ملی کشورهای همسایه دانست و افزود: جهان باید قبول کند برای حل مشکلات در افغانستان و نگرانی ها در مورد مسئله تروریسم نیازمند اجماع منطقه ای و همکاری مشترک کشورها با افغانستان است.

او گفت « جامعه جهانی باید بداند برای برون رفت از مشکلات داخل افغانستان، اگر نگرانی جامعه جهانی از مسئله تروریسم است باید ما به این سمت حرکت کنیم که بتوانیم کشورها در قالب یک همکاری مشترک به ویژه کشورهای همسایه به همین دولت کمک کنند».

این اظهارات درحالی مطرح می شود که نگرانی های امنیتی منطقه ای با افزایش تحرکات گروه های تروریستی در منطقه شدت یافته است. حملات اخیر داعش به قندهار، مسکو و قبل تر از آن به کرمان ضرورت ایجاد اجماع منطقه ای در مورد مقابله با تروریسم را افزایش داده است. چنانچه که منطقه اکنون شاهد رفت و آمدهای دیپلماتیک است که مسائل امنیتی از محورهای این دیدارها است.

کاظمی قمی در بخش دیگری از این گفتگو مطرح کرد که تقویت همکاری بین تهران و کابل نیازمند تلاش های حکومت سرپرست در جهت اعتمادسازی است.

پیش از این نیز حسن کاظمی قمی در مورد تحولات افغانستان گفته بود که قطار پیشرفتی که در این کشور آغاز شده متوقف نخواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16445

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها