چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
چین و پاکستان خواستار کمک جهان به طالبان برای تشکیل دولت فراگیر شدند

محمداسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان و وانگ یی، وزیر خارجه چین در پنجمین دور گفتگوهای استراتژیک دو کشور در پکن از جامعه جهانی درخواست کردند که حکومت سرپرست را در ایجاد دولتی فراگیر کمک کند. همچنین این دو کشور خواستار حمایت کشورهای جهان از اتخاذ سیاست های معتدل، مبارزه با تروریسم و تعقیب حسن همجواری از سوی حکومت سرپرست شدند.

به گزارش ایراف، این دو کشور در بیانیه ای مشترک از جامعه جهانی خواستار کمک به افغانستان برای حل چالش های اقتصادی و بشردوستانه شدند.

همچنین این بیانیه می افزاید که کشورهای جهان از حکومت سرپرست درخواست کنند که به هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت از خاک افغانستان ندهند.

این درخواست در حالی مطرح می شود که طالبان در توافقنامه دوحه 2020 با آمریکا متعهد شد که اجازه فعالیت هیچ گروه تروریستی را از خاک افغانستان ندهد.

همچنین، در ماه های گذشته تحرکات منطقه ای و جهانی گروه های تروریستی افزایش یافته است و نگرانی های جهانی در مورد تروریسم را افزایش داده است.

این در حالی است که هرچند نشانه هایی از نقش افغانستان در این حملات اثبات نشده اما نگرانی هایی امنیتی از این کشور همچنان پابرجاست.

افزون بر این، دو کشور متعهد شدند که در مسئله افغانستان همکاری های خود را تقویت و نقشی مثبت در دستیابی افغانستان به صلحی پایدار و ادغام در جامعه جهانی ایفا کنند.

چین از جمله کشورهایی است که از آگوست 2021 تاکنون تعامل خود را با دولت جدید کابل حفظ و تقویت کرده است. چین به خوبی دریافته است که با اتخاذی رویکردی آرام اما مستمر  و فعال می تواند با دستی بازتر در افغانستانِ تحتِ کنترل حکومت سرپرست فعالیت کند و به اهداف امنیتی، اقتصادی و سیاسی خود نائل شود.

از طرف دیگر، پاکستان دوست دیرینه طالبان اهداف خاص خود را در افغانستان دارد که برخلاف انتظار در سه سال گذشته محقق نشده است. روابط تیره و تنش زای دو کشور پس از بازگشت طالبان به قدرت برخلاف انتظارها، کار را برای بازیگری اسلام آباد در کابل دشوار کرده است.

تهدیدات امنیتی ادعا شده از سوی اسلام آباد از سمت افغانستان از یک سو و رویکرد حیثیتی حکومت سرپرست در قبال اسلام آباد منجر به برداشتن گام های دشوار و سخت برای طرفین شده است. به همین جهت، دولت پاکستان به دنبال راه های جایگزین برای حضور فعال و تحقق اهداف خود در افغانستان است. ایجاد همکاری های منطقه ای برای اسلام آباد یکی از راه های بازیابی اسلام آباد برای حضور خود در افغانستان است.

در واقع، باید گفت که کشورهای جهان دریافته اند که برای پیگیری اهداف خود در افغانستان همکاری های دوجانبه و چندجانبه لازم و ضروری است.

درباره ی برگزاری نشست روسیه، چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان با محوریت« دولت فراگیر» بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20008

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها