چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
چراغ سبز مسکو به کابل: به برقراری رابطه تمام‌عیار با طالبان نزدیکیم

دیمیتری مدودف، نائب رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به تصمیم احتمالی روسیه مبنی بر حذف طالبان از لیست گروه‌های ممنوعه این کشور، گفت که مسکو به برقراری روابط تمام عیار با طالبان نزدیک است.

به گزارش ایراف، این مقام روس به خبرگزاری تاس گفته است که با توجه به اینکه چشم انداز ژئوپلیتیک طی 20 سال گذشته تغییر کرده است، اکنون طالبان قدرت را در اختیار دارند و ما به برقراری روابط تمام عیار به آنها نزدیک هستیم.

مدودف در همین رابطه اذعان کرده است که ۲۰ سال دوره زمانی نسبتاً طولانی است که در این مدت چیزهای زیادی می تواند تغییر کند. در همین راستا، ما در اوایل قرن بیست و یکم بر این باور بودیم که طالبان تروریست هستند و در همین خصوص آمریکایی ها را در مبارزه با افراط گرایی شریک می دانستیم اما اکنون همه چیز فرق کرده است. چرا که اکنون آمریکا از تروریست ها حمایت می کند.

پیش از این نیز مقامات روس بارها از حمایت گروه های تروریستی در افغانستان مانند داعش توسط آمریکا خبر داده بودند. ضمیر کابلوف: داعش خراسان را آمریکا و انگلیس 10 سال قبل در افغانستان ایجاد کردند.  همچنین، سرگئی لاوروف نیز گفته بود که آمریکا از گروه‌های تروریستی همچون داعش در افغانستان به شدت حمایت می‌کند.

امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پس از بازگشت از ازبکستان در یک نشست خبری مطرح کرد که برقراری با طالبان یک نیاز است.

این عالی ترین مقام روسیه ضمن اذعان به این امر که مشکلاتی در افغانستان وجود دارد، گفت که با توجه به اینکه طالبان افغانستان را کنترل می کنند، آنها قدرت امروز افغانستان هستند.

خبرگزاری تاس روسیه در این مورد نوشته است که رئیس جمهور روسیه گفت این که چگونه می توان با قدرت کنونی ارتباط برقرار کرد، یک سوال دیگر است. او همچنین توضیح داد که ما باید با واقعیت پیش برویم و روابط را بر این اساس بسازیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه طالبان نیز روز گذشته اعلام کرد که طالبان قدرت واقعی افغانستان هستند. این اظهارات همزمان با اعلام تصمیم احتمالی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست ممنوعه این کشور همراه شد. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان روز گذشته مطرح کرد که وزارت خانه های خارجه و دادگستری روسیه در گزارشی به رئیس جمهور این کشور گفته‌اند که طالبان را می‌توان از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

چندی پیش نیز در آوریل سال جاری مقامات روس اعلام کردند که مسکو درحال بررسی حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی خود است.

این اظهار نظرهای مسکو‌ را می توان در راستای افزایش نفوذ مسکو در کابل مطرح کرد، هدفی که در سال‌های گذشته هم به طور مداوم از سوی کرملین دنبال شده است.

در این رابطه مطالعه پوتین: ارتباط با طالبان یک نیاز است پیشنهاد می شود.

درباره ی مسکو: در حال بررسی حذف طالبان از فهرست گروه های تروریستی هستیم بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22191

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها