چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
تلاش‌ها برای امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق انسان-ایراف

به گزارش ایراف؛ روزنامه دان پاکستان نوشته است که نقوی در گفت‌وگو با لسلی اسکانلون، کمیشنر عالی کانادا در پاکستان گفته است که اسلام‌آباد همه تسهیلات لازم برای انتقال پناهجویان افغان به کانادا را مهیا کرده است.

کانادا از جمله مقاصد اصلی پناهجویان افغانستان است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به پاکستان گریخته‌اند.

در همین حال، در کنار مهاجرت غیرقانونی شمار زیاد افغان‌ها به پاکستان، عبور و مرور طالبان پاکستانی از مرزهای مشترک دو کشور، نگرانی‌ها در پاکستان را بیشتر کرده است.

پاکستان در حدود یک سال اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را هم برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان و هم کنترل مرزها به خرج داده است.

با این حال، شمار زیادی از افغان‌ها هنوز برای فرار از وضعیت دشوار افغانستان تحت حاکمیت طالبان به صورت قاچاق از مرز به پاکستان مهاجرت می‌کنند.

عزم استحکام عملیات مبارزه با تروریسم پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که این کشور برای مبارزه با تروریسم برنامه عملیات «عزم استحکام» راه‌اندازی می‌کند.

شهباز شریف روز شنبه (دوم تیر) در کمیته عالی‌ دولتی پاکستان گفت که پس از اجماع تمام طرف‌ها، تصمیم به راه‌اندازی چنین عملیاتی گرفته شده است.

این برنامه عملیاتی شامل چندین بخش است. در بخش نظامی، نیروهای مسلح پاکستان تقویت خواهد شد و در حوزه سیاسی و دیپلوماتیک، پاکستان تلاش‌ خواهد کرد که برای محدود کردن فضای عملیاتی تروریست‌ها همکاری‌های منطقه‌ای را تشدید کند.

کمیته عالی برنامه اقدام ملی پاکستان به ریاست نخست‌وزیر این برنامه عملیاتی را تصویب کرد.

نخست‌وزیر پاکستان در نشست کمیته عالی دولتی با تأکید بر ایجاد یک «روایت ملی» در مقابله با تروریسم گفت که مبارزه با تروریسم کار یک نهاد نیست، بلکه تمام نهادهای دولتی به‌ویژه ایالت‌های فدرال در این زمینه مسئولیت دارند.

شهباز شریف با نگرانی از احتمال این‌که ایالت‌ها در مبارزه با تروریسم پا پس بکشند، گفت: «این یک رویه خطرناک است که در سال‌های گذشته به یک عرف تبدیل شده است. این وظیفه ارتش و افسران آن است تا این کار را انجام دهند.»

شهباز شریف مبارزه با تروریسم را «نبرد برای بقا» خواند و گفت: «رهبری سیاسی و مذهبی باید در مبارزه با تروریسم ذهنیت واضح داشته باشند. این نبرد برای بقای خودمان است و ما در حال جنگیدن برای دیگری نیستیم.»

نخست‌وزیر پاکستان افزود که با تلاش در حوزه سیاسی و دیپلوماتیک و همکاری‌های منطقه‌ای، فضای عملیاتی تروریست‌ها محدود خواهد شد. او گفت: «از دو و نیم دهه بدین‌سو، تروریسم به‌شدت پاکستان را به چالش کشیده و مسأله‌ای بسیار پیچیده است که جرم، مواد مخدر، قاچاق و افراط‌گرایی مذهبی را شامل می‌شود.»

شهباز شریف افزود که در موجودیت تهدیدهای تروریستی و ناامنی، ایجاد یک اقتصاد باثبات و نیرومند ممکن نیست.

او همچنین از اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین امنیت شهروندان چینی در پاکستان خبر داد.

تحریک طالبان پس از پایان آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۲، حملات برضد نیروهای دولتی پاکستان را در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا چند برابر افزایش داد.

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان در گزارشی گفت که در نتیجه ۷۸۹ حمله شبه‌نظامیان در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۲۴ تن کشته و ۱۴۶۳ زخمی شده‌اند. این رقم در شش سال پسین در پاکستان بی‌سابقه بوده است.

پیشتر نماینده پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل، طالبان افغانستان را متهم کرد که به تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه داده است. منیر اکرم گفت که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان از مصونیت برخودار است و عملیات‌های را در داخل خاک پاکستان انجام می‌دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25865

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها