دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
سازمان ملل باید بیشترین قرابت را با افغانستان داشته باشد

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان باید از جایی تعیین شود که بیشترین قرابت و آشنایی و همکاری را با افغانستان داشته باشد. آنچه در جمع بندی گوترش هم آمد استقبال از نقش کشورهای منطقه بود و قرار شد رایزنی‌ها ادامه یابد.

به گزارش ایراف؛ حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان در خصوص جزئیات نشست دوحه در خصوص افغانستان اظهار داشت: ابتکار برگزاری اجلاس بین المللی دوحه توسط دبیرکل سازمان ملل و با حضور نمایندگان ویژه کشورهایی که در حوزه افغانستان مشغول هستند از جمله ۲۴ کشور و ۶ سازمان منطقه‌ای و بین المللی اجرایی شد. این ابتکار در اجرای قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت بود. گزارشی توسط نماینده دبیرکل سازمان ملل تنظیم شده بود که به تصویب شورای امنیت رسید و مقرر شد دو موضوع مهم توسط دبیرکل پیگیری شود.

وی در توضیح این دو موضوع گفت: یکی تشکیل گروه تماس بین‌المللی بود تا جامعه جهانی با حکمرانان حاکم در افغانستان گفت‌وگو کنند؛ مساله دوم هم انتخاب یک نماینده ویژه بود.

کاظمی قمی ادامه داد: موضوعات مهمی که امروز منطقه درگیر آن است مساله تروریسم، مهاجرین و بازگشت آنها، مواد مخدر، امنیت مرزها و چگونگی اجماع سیاسی در پناه امنیت و ثبات و رفتن به سمت سازندگی افغانستان است. علاوه بر اینها مساله اشتغال و تحصیل خانم هاست که هم در داخل افغانستان این موضوعات اهمیت دارد و هم خود کشورهای منطقه پیگیری می‌کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: از حدود پنج شش ماه گذشته گروه تماس منطقه‌ای در چهارچوب فرمت مسکو به ابتکار ایران و با همکاری خوب کشورهای همسایه شکل گرفت. با توجه به اینکه بیشترین همکاری و نقش در ایجاد ثبات و امنیت توسط کشورهای همسایه انجام می‌شود، در اجلاس دوحه نکته اساسی این بود که جامعه جهانی از ابتکار منطقه‌ای سازمان ملل حمایت کند.

وی ادامه داد: نماینده جدید باید از جایی تعیین شود که بیشترین قرابت و آشنایی و همکاری را با افغانستان داشته باشد. آنچه در جمع بندی گوترش هم آمد استقبال از نقش کشورهای منطقه بود و قرار شد رایزنی‌ها ادامه یابد.

منبع: ایرنا

پیشنهاد می شود: تأکید ایران و سازمان ملل بر اتخاذ رویکردهای منطقه‌ای در قبال افغانستان 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها